Mandag 3. juli ble avisforsidens vante tekster og fotografier byttet ut med et spesiallaget trykk, signert kunstner Sverre Koren Bjertnæs fra Trondheim.

- Vi ville at jubileumsutgaven skulle bli husket, sier designsjef i Adresseavisen, Ingrid Meisingset, om forsidevalget.

En gave til leserne

Kunstneren bak verket, Sverre Koren Bjertnæs, er et hett investeringsobjekt blant kapitalsterke investorer. Trønderen som var elev hos Odd Nerdrum allerede som sekstenåring, har siden den gang samarbeidet med blant annet Bjarne Melgaard og Håkon Bleken. For tiden er Bjertnæs bosatt på Grünerløkka i Oslo

- Han er en spennende kunstner som vi ønsker at Trøndelags befolkning skal bli kjent med. Vi ga Bjærtnes i oppdrag å lage et unikt trykk som representerer Trondheim og Adressa. Trykket skal være en gave til alle avisas lesere.

Meisingset forteller at de ga Bjertnes fri tøyler i utformingen av verket. Målet var at 250-årsjubileet skulle markeres på en særegen måte.

- Vi er veldig fornøyde med resultatet. Adressa er 250 år. Vi er gamle, men som Bjertnæs har vi fortsatt framtiden foran oss.

Skaper oppmerksomhet

Mediehistoriker og forfatter av boka «norsk mediehistorie», Henrik Bastiansen, kan ikke huske å ha vært borti noen lignende avisforside.

- Jeg har ikke sett dette før. Det er høyst uvanlig forside.

Det at avisene går nye veier for å få oppmerksomhet, blir stadig vanligere, mener medieforskeren.

- Aftenposten hadde for noen år tilbake kun bilde av en mobiltelefon på forsiden. Noe slikt ville man ikke ha gjort før. I en tid der de sosiale mediene tar større plass, blir det stadig viktigere for avisene å tenke utenfor boksen.

Han drar paralleller til 60-tallet – den gang da fjernsynet ble det dominerende massemediet.

- Da fjernsynet kom, endret radioen seg. De begynte å eksperimentere med kortere programmer, og de produserte flere påkostede reportasjer fra blant annet London og Paris.

Sverre Koren Bjertnæs, her under en utstilling på Galleri Brandstrup i Oslo. Foto: Morten Antonsen Foto: Morten Antonsen