Den 13. september 1985 ble en mustasjeprydet liten rørlegger kledd i rødt født. Bare minutter senere dukket hans grønnkledde lillebror opp. Lite visste vel den unge og ukjente programmereren Shigeru Miyamoto da, at han var blitt pappa til det som skulle bli en av underholdningsbransjens mest kjente og mest elskede figurer.

Norge måtte vente i over to år

Den 13. september så spillet «Super Mario Bros.» dagens lys for første gang i Japan på spillkonsollen NES (Nintendo Entertainment System). Måneden etter dukket det opp i USA, mens her i Europa måtte vi vente helt til 15. mai 1987 før Mario gjorde sin entre.

«Super Mario Bros.» solgte til slutt over 40 millioner eksemplarer.

En øyeblikkelig hit

Mario ble et øyeblikkelig hit både i Japan, Nord-Amerika og Europa. I årene som fulgte forberedet Miyamoto og Nintendo ytterligere i spillene «Super Mario Bros. 2», «Super Mario Bros. 3» og «Super Mario World». Alle disse foregikk på et 2D-plan og var selve oppskriften for hvordan man laget det som gjerne kalles et sidescrollende plattformspill.

Full 3D

I 1996 klarte Nintendo som en av de aller første spillselskapene å ta mediet ut i full 3D. Med «Super Mario 64» og «The Legend of Zelda: Ocarina of Time» var Nintendo med Miyamoto i spissen pionerer i det å lage fargerik og levende 3D-verdener i spillformat. Nok en gang så kom Europa i bakerste rekke. «Super Mario 64» kom ikke hit før nesten ett år etter Japan og USA.

30 år

På dette tidspunktet var Mario allerede allemannseie og en verdenskjent figur som kunne konkurrere i popularitet med selveste Disney. Nintendo visste at de satt på en gullgruve og oppturen har fortsatt til den dag i dag med titler som «Super Mario Galaxy» og «Super Mario 3D Land».

Høyoppløselig: Med «Super Mario 3D World» kunne vi i 2013 for første gang oppleve Mario i en 3D-verden med HD-grafikk.

Odyssey

Den 27. oktober kommer det tyvende spillet i rekka. Denne gangen utelukkende for Nintendos nye konsoll som heter Nintendo Switch. «Super Mario Odyssey» er første gang et Mario-spill vil returnere til en åpen sandkasse-verden som sist ble sett i «Super Mario Sunshine» i 2002.

20, Super

Med «Super Mario Odyssey» så teller den offisielle Mario-serien nå 20 titler. Kanskje får du dette antallet til å ikke stemme helt. I så fall er du ikke alene. For det finnes langt flere Mario-spill enn disse. Men alle disse faller under paraplybetegnelsen «spin-offs», altså spill der Mario har en birolle eller på andre måter skiller seg ut fra de «vanlige» Mario-spillene. I denne kategorien finner du spill som «Paper-Mario» -serien, «Mario Tennis», «Super Smash Bros.» og en drøss med andre. Om vi skulle ha tatt med absolutt alle spill som noensinne har blitt utgitt med Mario i så ville denne artikkelen ha vært lang og lengre enn lang. Så med respekt for din tålmodighet (og vårt eget tastatur) som konsentrere vi oss utelukkende om de spillene med «Super Mario» i tittelen.

En fugl, en fisk eller noe midt i mellom? I 2012 lanserte Nintendo sin Wii U -konsoll. Den ble på ingen måte en like stor suksess som Nintendo Wii. Kunne det kanskje ha noe med at navnet var litt forvirrende?

Super Mario Bros.

(1985, Nintendo Entertainment System)

Mario så første gang dagens lysi 1981 i et spill som het «Donkey Kong» (da het Mario «Jumpman»), men det var først i 1985 at han fikk sitt eget.

«Super Mario Bros.» var det første spillet som etablerte kjente konsept som Mushroom Kingdom, Princess Toadstool (som senere ble Princess Peach). Spillet hadde åtte verdener med forskjellige tema. Den dag i dag er «Super Mario Bros.» en av verdens mest solgte spill.

Det første: Året var 1985 og Nintendo lanserte et nytt spill som het «Super Mario Bros.»

Super Mario Bros. 2 / Super Mario Bros. : The Lost Levels

(1986 / 1988, Nintendo Entertainment System)

Her blir det litt vanskelig. Spillet som i Norge (og i USA) heter «The Lost Levels» er det som i Japan kom ut under navnet «Super Mario  Bros. 2». Det spillet som vi fikk med samme navn her og i USA er egentlig en forkastet prototyp til oppfølgeren. Men som ble lansert som «Super Mario Bros. 2» i vesten - sannsynligvis på grunn av en misforståelse. «The Lost Levels» ble senere utgitt i Norge for Super Nintendo ( SNES).

Super Mario Bros. 3

(1988, Nintendo Entertainment System)

I det tredje spillet som den italiensk rørleggeren (som ikke lenger er en rørlegger i følge Mario-skaper Shigeru Miyamoto), ble det introdusert en rekke nye egenskaper for Mario. Da spillet først ble lansert var det ikke mulig å spille gjennom brett som du allerede hadde klart. Et kontroversielt valg fra Nintendo som satte sinnene i kok hos fansen. Dette ble senere skrapet.

Super Mario Land

(1989, GameBoy)

Marios første håndholdte eventyr. Utgitt eksklusivt for GameBoy-konsollen i sort / hvitt.

Super Mario World

(1990, Super Nintendo)

Oh, boy! Fortsatt finner du Mario-fans som sverger at dette er det beste Mario-spillet gjennom tidene. Og vi er nesten tilbøyelig til å si oss enige. 72 brett, en drøss med forskjellige verdener og flere hemmeligheter og skjulte skatter enn alle «Pirates of the Caribbean» -filmene sammenlagt. Her kunne du ri på Yoshi, finne flamme-sopp, superstjernen og kappefjæra. En utømmelig skattekiste av spillmagi.

Begeistrer fortsatt: «Super Mario World» fra 1990 er for mange det perfekte Mario-spillet. Selv i dag.

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins

(1992, GameBoy)

To år senere kom denne nedturen av dimensjoner ( og ytterligere seks år skulle det ta før vi fikk en ny Super Mario).  Dette spillet introduserte Wario som Marios rival. Den grønn-gråe grafikken til GameBoys var allerede på dette tidspunktet passè og etter overflødighetshornet som var «Super Mario World» føltes dette spillet som noe som var ment å fylle tomrommet med. Det finnes ikke «dårlige» Super Mario -spill, men «6 Golden Coins» kommer skremmende nære.

Super Mario All-Stars

(1993, Super Nintendo)

Denne blir med på lista med et nødskrik. Hvofor? Jo, fordi det er en slags «Best of» -pakke med innhold fra de tre (vel, fire) første Mario-spillene. Men såpass mye er forandret og forbedret her at vi teller det som et eget spill.

Super Mario 64

(1996, Nintendo 64)

Fram til 1996 var Mario riktignok en av verdens bestselgende spill, men videospill som bransje var fortsatt betraktet som en gutteromsindustri. Det tok slutt her. Med «Mario 64» og «The Legend of Zelda: Occarina of Time» tok Nintendo videospill ut fra kult-statusen og gjorde det til en av verdens mest kjente merkevarer. Genistreken var selvsagt å gjøre Mario 3-dimensjonal. Og ikke bare det, men selv i dag, over 20 år senere er det knapt noen som har klart å toppe «Super Mario 64» når det gjelder 3D-design, spillbarhet og ren og skjær spillglede. Det er ikke uten grunn at dette spilles fortsatt regnes som en av tidenes beste videospill. Det ble senere utgitt også for Nintendo DS og kan brukes bakoverkompatibelt på Nintendo Wii. Dette er selve essensen av spillmagi.

Super Mario Sunshine

(2002, GameCube)

Seks år skulle det ta før vi fikk seg Mario igjen etter «Super Mario 64». Og gjensynet var en gedigen skuffelse. Eller var det? «Super Mario Sunshine» fikk hard medfart av både kritikere og fans da det kom. Fansen var ikke klar for den åpne sandkasseverdenen som ble introdusert her. Spillet har fått en renessanse i senere år og har fått oppjustert statusen sin i Mario-hierarkiet, men fortsatt er det ingen andre Mario-spill som kan skape så mye debatt og uenighet om kvaliteten på spillet som «Super Mario Sunshine». Vi kan trygt si at dette spillet var minst ti år forut for sin tid. Suksessen til «Grand Theft Auto III» skulle gjøre noe med våre holdninger til denne typen spill, men det tok mange år før denne tankegangen ble godtatt blant Nintendo-fansen.

New Super Mario Bros.

(2006, Nintendo DS)

Tilbake til røttene. Grafikken i dette håndholdte 2D-eventyret blåste oss av banen i 2006.Det så rett og slett fantastisk ut. Og spillbarheten var perfekt. Marios røtter i 2D-baserte plattformspill ble perfeksjonert her. En bedre og mer fargerik tolkning av «Super Mario World» -idèene med den piksel-perfekte kontrollmekanismene til DS-konsollen til støtte. Dette var spillet som gjorde Nintendos DS-konsoll til en av verdens mest selgende spillkonsoller noensinne. Og det gjorde jo ikke noe at spillet i seg selv var et av de beste i Super Mario -serien så langt heller.

Super Mario Galaxy

(2010, Nintendo  Wii)

Om du går til Metacritic eller Gamerankings og søker etter spill med høyest score gjennom tidende så vil denne dukke opp på førsteplass. Nintendos Mario-team var i siget og «Super Mario Galaxy» sementerte statusen til Mario som verdens mest populære spillfigur. Spillet var på alle tenkelige måter perfekt og det var gøy å spille med de pussige spakene som Nintendo hadde døpt til Wiimotes og nunchuks. «Super Mario Galaxy» var det mest løsslupne, fargerik og morsomste av alle Mario-spill til da. Og fortsatt så er det kanskje Nintendos mest sjarmerende spill.

New Super Mario Bros. Wii

(2009, Nintendo Wii)

Ideen om 2D-Mario hadde blitt en så stor suksess på DS at hvorfor ikke prøve det samme på Wii? «Super Mario Bros. Wii» bød på en rekke nye verdener og utfordringer. Som alt Nintendo selv står bak så oste spillet av kvalitet, men innholdsmessig så nådde ikke denne 2D-utgaven helt opp til forgjengeren. Mye av skylden må Wiimoten og nunchucken ta. Det ble ganske enkelt ikke intuitivt nok. Men bevares, «Super Mario Bros. Wii»  var og er et fantastisk godt Mario-spill om du brukte en tradisjonell håndkontroller.

Super Mario Galaxy 2

(2010, Nintendo Wii)

En vaskeekte oppfølger. Vi fikk til og med et 2-tall i tittelen. Men selv om denne også bød på en rekke morsomme planeter med hver sin tolkning av gravitasjon, så var det ikke snakk om en direkte oppfølger. Selve strukturen i «Super Mario Galaxy 2» var annerledes. Mest av alt minnet den om gamle «Super Mario World» der du valgte baner og brett fra en menylinje. Ikke like bra, sier du? Langt ifra. «Super Mario Galaxy 2»  var faktisk enda bedre enn forgjengeren. Lengre, morsommere og med en hel drøss av hemmeligheter. Vi vil faktisk gå så langt som å kåre «Super Mario Galaxy 2» til det beste Mario-spillet noensinne. Den så du ikke komme, eller hva?

Super Mario 3D Land

(2011, Nintendo 3DS)

Og selvfølgelig måtte den nylig lanserte 3D-konsollen Nintendo 3DS få sitt eget Mario-spill. Her gikk design-teamet til Nintendo helt bananas. Om du noengang har ønsket deg en oppfølger til «Mario 64» så er det denne. Dette er det beste spillet til 3DS som noensinne har blitt laget. Dermed basta.

New Super Mario Bros. 2

(2012, Nintendo 3DS)

Men seiersrekke måtte jo gå på en smell før eller siden. Dette ble en litt unispirert og små-kjedelig repetisjon av «New Super Mario Bros.» fra 2006. Hovedpoenget her var å samle hundre tusenvis av mynter, men brett-designen måtte finne seg i å bli plassert i baksetet. Dette spillet mangler liksom litt av den typiske Mario-sjarmen sett i etterpåklokskapens lys.

New Super Mario Bros. U

(2012, Nintendo Wii U)

Det kom vel neppe som julekvelden på kjærringa for noen at også Wii U -konsollen måtte få sin egen 2D-Mario. Den så mye omtalte GamePad-kontrollen formelig skrek etter å bli brukt som en forvokst DS-konsoll. Spillet i seg selv nesten renner over av gode idèer og spillglede. Men hva hjalp vel det så lenge Nintendo ikke klarte å formidle det faktum at Wii U var en helt ny spillkonsoll og ikke et tilbehør til Nintendo Wii. Markedsføringen av Wii U kommer til å gå inn i historien som en av Nintendos største magaplask. Når det er sagt så er «New Super Mario Bros. U» et strålende 2D Mario-spill.

Super Mario 3D World

(2013, Nintendo Wii U)

I utgangspunktet så trodde vi dette var en oppgradert versjon av 3DS-spillet fra 2011 med bedre grafikk, men det er faktisk et helt nytt Mario-spill. Og aldri har du vel sett Mario se flottere ut enn i den fargerike HD-verdenen som åpenbarer seg her. Kontrollene er så finjusterte med milimeterpresisjon at det er en fryd å spille. Fantasifullheten som Team Mario framviser her kan kun måle seg med de to Galaxy-spillene. Om «Super Mario Odyssey» klarer å favne like bredt som her så har vi virkelig noe å se fram til. Tidenes nest beste Mario-spill i undertegnedes ydmyke mening.

Super Mario Maker

(2015, Nintendo Wii U / Nintendo 3DS)

Tja... Her kunne du lage dine egne Mario-brett. En slags Minecraft satt til Nintendo-universet. Problemet var bare det at ingen lager bedre Mario enn Nintendo selv. Og med tanke på at Nintendos restriktive online-funksjonalitet gjorde det til et sant mareritt å dele dine egne brett med andre, gjorde «Super Mario Maker» til en tålmodighetsprøve av de sjeldne. Et ikke helt vellykket eksperiment.

Super Mario Run

(2016, iOS / Android)

Og så kom Mario på mobil. Kvalitetskontrollen til Nintendo gjennomsyret som vanlig også dette, men prislappen virket avskrekkende på mange av oss. Ikke et helt «ekte» Mario-spill i våre øyne, men Nintendo vil gjerne se det slik, så da så.

Super Mario Odyssey

(2017, Nintendo Switch)

Kommer 27. oktober.

Spillredaksjonen i Adresseavisen har siden oppstarten i 1998 spilt og anmeldt hvert eneste spill i Super Mario -serien. Og med to små unntak («Super Mario Land 2: 6 Golden Coins», «Super Mario  Run») så anbefaler vi alle helhjertet. De fleste av disse er tilgjengelig i Norge, enten via fysisk media eller som nedlasting.