Her viser hun frem tegninger og tresnitt, og prøver stadig vekk å finne nye måter å tenke på når det gjelder både tegning og grafiske uttrykk. Og nye kombinasjonsmåter.

Løfter frem helter i kunsten

- I mine tidligere arbeider, for eksempel det jeg hadde med i Trøndelagsutstillingen i høst, har jeg forsøkt å si noe om fraværet av kvinner ved kun å portrettere menn. Nå har jeg laget en utstilling som hyller kvinnen, som løfter frem mine helter i kunsten, og som sier noe om livet som kvinne og kunstner før og nå, forteller Ebbing.

Utstillingen består av store tegninger med portretter av blant andre Hannah Ryggen og Louise Bourgeois, og et selvportrett hvor hun har tegnet seg selv inn i et Matisse-maleri. Et alter dedikert Picassos kvinner. portretter i tresnitt av blant andre Frida Kahlo og Virginia Woolf, og en skrifteboks hun selv har bygget, er også en del av utstillingen i Kunstverket Galleri.

- Utstillingstittelen, «Det mørket som finnes bak lukkede øyne», henviser til at kvinner er utskrevet fra historien og lukket øynene for. Men det handler også om hvordan alt vokser ut fra mørket, det uvisse, det å tørre å oppholde seg i det man ikke vet. Jeg tenker på det mørket som Virginia Woolf skriver om, fortsetter kunstneren, som trakk fullt hus da utstillingen åpnet i Oslo torsdag.

- Rørende respons

- Det var veldig overraskende og overveldende med alle som møtte opp på åpningen. Jeg stusset jo over hvor alle kom fra. Og det er utrolig rørende å ha så mange fine mennesker rundt seg i en så nervøs, og på mange måter veldig skjør situasjon, sier kunstneren.

Ebbing var høsten 2017 vinner av Kjell Nupen Memorial Grant, der juryen består av styret i Queen Sonja Print Award. Kunstverket Galleri har kuratert utstillingen i samarbeid med Slottet, og har bygd den opp rundt juryens begrunnelse. Utstillingen viser Ebbings produksjon det siste halvåret.

- Hun viser oss en rekke tegninger og noen grafiske arbeider der også tresnittplatene hun jobber med er en del av utstillingen. Portrettene er satt opp som små spillbrikker i en slags fortelling eller en ny kunsthistorie. Ebbing inviterer oss også inn i en slags skriftesituasjon, sier Merete Hovdenak, kunsthistoriker og ansvarlig for utstillingen ved Kunstverket Galleri, og fortsetter:

- I en skriftesituasjon ber man om tilgivelse, erkjennelse eller anerkjennelse for en handling, eller noe man har tenkt eller uttalt. Dette synes jeg tydelig kan overføres til Ebbings kunstprosjekt. Hun vektlegger et kritisk blikk på alt som er nytt, mote- og media-preget i vår samtid, sier Hovdenak og tilføyer at utstillingens aktualitet forsterkes ytterligere av en pågående #metoo-kampanje og disse dagers omtalte overgrep utført av personer med politisk makt og posisjon.

Om kvinner i kunsthistorien, og nå

Ebbings utstilling undersøker spørsmål rundt identitet, sosiale konstruksjoner, hierarki og maktforhold. Politikk, demokrati, feminisme, feminitet og kjønnsroller belyses gjennom å eksemplifisere diskrimineringen av kvinner i kunstens historie, og i vår samtid.

- Jeg har jobbet med en tematikk som er viktig for meg, og på en måte som jeg trodde ville fungere best. Men egentlig er det jo rart at ikke folk stiller seg i kø for å se et 2x2 meter portrett av Hannah Ryggen, eller en skrifteboks til stua. Dette trenger folk, men de vet det vel ikke ennå. Og jeg har ikke tenkt til å slutte å fortelle dem det, sier Ebbing humrende.

Hun har mastergrad i kunst og håndverk, grafikk og tegning ved Kunsthøgskolen i Oslo fra 2016. I tillegg til å vinne Kjell Nupen Memorial Grant har hun det siste året mottatt Nord-Trøndelag Fylkeskommunes kunstnerstipend, prosjektstøtte fra Bildende Kunstneres Vederlagsfond og et ettårig arbeidsstipend fra Norske Bildende Kunstnere (NBK). Hun deltok også på Trøndelagsutstillingen i 2017 og utstillingen Ung norsk grafikk hos Norske grafikere i 2016.

Det var stinn brakke på Kunstverket Galleri da Julie Ebbings utstilling «Det mørket som finnes bak lukkede øyne» åpnet torsdag. Foto: May-Linn Ski Rasmussen
Fra Julie Ebbings utstilling «Det mørket som finnes bak lukkede øyne» ved Kunstverket Galleri AS i Oslo. Utstillingen blir stående til 11.februar. Foto: Trond Isaksen