- Dette blir en forestilling som ikke ligner på noe annet. En vill og rå fest. Vi kommer til å bli både opprørt og berørt, sier teatrets egne folk, som så vidt har tittet innom under prøvene på hovedscenen der regissør Tomi Janežič har boltret seg med alle mulige grep den siste tiden. Sloveneren og hans team sto bak oppsetningen av Erlend Loes «Doppler» i 2015, og dro den langt, men mener selv at det var som oppvarming å regne med tanke på det som kommer nå.

Les også: - Neste år blir en lang og vill fest

Noe helt annet

- Du ser at det er samme regissør og samme team bak denne forestillingen, for den har samme åpne og lekne form som Doppler. Men dette er jo noe helt annet. De tøyser mer, sier Kristian Seltun, teatersjef ved Trøndelag Teater.

- Hvor brutalt er det?

- Det er ikke så brutalt, kanskje med unntak av åpningen. Det er først og fremst en forestilling med mange vakre bilder. Tomi Janežič er mer billedkunstner denne gang, sier teatersjefen, og tilføyer at handlingen er hyperaktuell med tanke på det som skjer i den vestlige verden for tiden. At verden går mer og mer i en autoritær retning, der stadig flere vil legge bånd på de demokratiske institusjonene rundt oss.

Om Trump og mange andre

- Jeg skal ikke si at dette er en forestilling om Trump, det blir noe banalt, men det er jo det også. Og det er det som er så slående, at dette ble skrevet for over 120 år siden, at man allerede da beskrev diktaturet som dumt. Verken Franco, Hitler, Mussolini, Erdogan, eller andre som går rundt med en diktator i magen er dumme mennesker, men det er noe dumt ved diktaturet fordi det er antihumant, sier Seltun. Han har lenge hatt planer om å sette opp «Kong Ubu». Nå var tiden inne.

- Det er så mange interessante aspekter som dukker opp i dette og som er direkte relatert til samfunnet vårt i dag med temaer som krig, død, makt og penger. Vår frihet og vårt demokrati, forklarer Janežič.

Håper på diskusjon

Han er imponert over hvordan forfatteren av stykket forutså både kunstneriske og politiske retninger for det 20. århundre. Han ønsker derfor å la forestillingen gi åpning for refleksjon hos publikum. Men ingen svar.

- Dette handler om historien som gjentar seg og noe vi trenger å diskutere. Jeg har stor respekt for publikum, og tror de kommer til å reflektere over det de ser, sier Janežič, og understreker at forestillingen ikke er en klassisk iscenesettelse av «Kong Ubu», men et forsøk på å relatere den til ulike aktuelle hendelser. Den er basert på Jarrys tekster, derav tittelen «Ubu», fremfor «Kong Ubu».

Les også: - Jeg er jo ikke noe glad i uttrykket «hate Molde by», men du forklarer det veldig godt

- «Uflink» forestilling

- Da Alfred Jarrys «Kong Ubu» hadde premiere på Théâtre de l’Œuvre i Paris i 1896 provoserte den voldsomt, hvordan er dette nå?

- Å være provoserende betyr vel egentlig å få folk til å våkne, og i kunsten handler ikke provokasjon om provokasjonen i seg selv, men om å fokusere på en problematikk. Og denne forestillingen er ikke ment å provosere, men det er heller ingen typisk «flink» eller konservativ forestilling. Jeg håper det har blitt friskt og samtidsaktuelt, sier Janežič.

Det er Karl-Vidar Lende som spiller Kong Ubu. Han mener forestillingen er så omfattende og absurd at folk vil få assosiasjoner til en rekke hendelser som har skjedd gjennom historien, og som fortsatt skjer.

Blir aldri trygg

- Dette handler om maktmisbruk, hvordan diktatorer styrer og manipulerer, og hvordan mennesker blir med på dette. Kong Ubu er grusom, sinnssyk, irrasjonell, og hver gang du tror du kanskje forstår ham, så endrer han retning. Vi blir aldri trygg på verken ham eller det som skjer i forestillingen, sier Lende.

- Hvordan er det å spille en som er så grusom?

- I regissøren Tomis univers handler det om å høre på historien sammen. Jeg spiller Kong Ubu, samtidig kan jeg som meg selv lytte til hva dette er. Det blir et distanselag mellom meg og karakteren jeg spiller der jeg også får mulighet til å registrere effekten av det som foregår på scenen, forteller Lende.

Dette blir den siste forestillingen ved Trøndelag Teater for Lende i denne omgang. Han skal først til Bergen og Hordaland teater for å spille et stykke basert på en boktrilogi av Jon Fosse. Deretter flytter bergenseren til Oslo.

Les også: Trøndersk kunstnerkomet trakk fulle hus i Oslo

Humorist og melankoliker

- Det har vært tre fantastiske år, og et titalls forestillinger med stor variasjon. Og akkurat det har vært viktig for meg, at jeg ikke skulle havne i ett spor, sier skuespilleren mange tenker på som komikeren, humoristen.

- Jeg blir ofte snakket om en som er god på humor og god på komikk, men jeg har alltid sett på meg selv som en melankoliker. Og jeg tror jo at de vi opplever som morsomme også er veldig sårbare. Jeg opplever ofte at folk med komisk timing er god på tragedien også, sier Lende.

Om Ubu tenker han at det aldri har vært mer relevant å spille dette enn nå. Og han er spent på reaksjonene fra publikum.

- Det er brutalt, men det er jo verden vi lever i i dag, Hvis teater skal speile virkeligheten, må vi tåle at vi faktisk gjør akkurat det, avslutter Lende.

Les også disse sakene : Slik skal den nye teatersjefen lykkes

Fredag er det premiere på «Ubu» hovedscenen ved Trøndelag Teater, basert på en av teaterhistoriens største kultobjekter, «Kong Ubu» av Alfred Jarry. Foto: Sebastian S. Bjerkvik
Kar-Vidar Lende har hovedrollen som «Kong Ubu» i oppsetningen «Ubu» ved Trøndelag Teater. Foto: Sebastian S. Bjerkvik
- Kong Ubu er grusom, sinnssyk, irrasjonell, og hver gang du tror du kanskje forstår ham, så endrer han retning. Vi blir aldri trygg på verken ham eller det som skjer i forestillingen, sier Kar-Vidar Lende som spiller hovedrollen i forestillingen «Ubu». Foto: Sebastian S. Bjerkvik
- Dette handler om historien som gjentar seg og noe vi trenger å diskutere. Jeg har stor respekt for publikum, og tror de kommer til å reflektere over det de ser, sier Tomi Janežič (t.v). Karl-Vidar Lende (t.h) har rollen som Kong Ubu. Foto: Sebastian S. Bjerkvik