Gleder seg over flere Adressa-abonnenter

I fjor fikk Adresseavisen 1370 flere abonnenter. Det gleder lederduoen i avisen.

Topplederduoen i Adresseavisen, sjefredaktør Kirsti Husby og administrerende direktør Tove Nedreberg, er fornøyd med både opplagsoppgang og flere abonnenter.  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Onsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) tall for lesing og opplagsutvikling i norske medier.

Tallene bringer ingen store overraskelser og endringer i utviklingen i landets eldste avis. Men sjefredaktør Kirsti Husby og administrerende direktør Tove Nedreberg peker ut flere utviklingstrekk de synes er positive.

- Økningen i opplag er svært gledelig. Det er spesielt digitale abonnement som øker, noe som viser betalingsvilje for god journalistikk også på digitale plattformer. Veksten i antall abonnenter resulterte i et opplag på 61 429 i 2017, noe som er en økning på 776 fra året før, sier Nedreberg.

Husby viser spesielt til lesingen på mobil. Den går stadig vekk oppover. Nå er det 123 000 som daglig leser Adresseavisen på mobil.

- Det betyr at det snart er like mange som leser avisen på mobil som på papir, sier Husby.

I 2014 hadde Adresseavisen 90 000 lesere på mobil.

Kvalitet i alle kanaler

De ferske tallene viser at det nå er bare tusen flere papirlesere enn mobillesere av Adresseavisen. Papirleserne er lesegruppen som krymper mest og fortest, slik den har gjort i flere år. Sammenliknet med samme periode året før, er de som leser papirutgaven av Adresseavisen blitt 11,9 prosent færre.

- Disse tallene viser hvordan lesevanene utvikler seg. Men uansett hvilken plattform vi publiserer på, skal vi være veldig gode. Selv om lesingen av papiravisen går nedover, er det viktig for oss å lage en kvalitetsavis hver eneste dag, sier Husby.

Syv av ti leser Adresseavisen

Et annet tall som har gått nedover, er det samla lesertallet. Det vil si tallet for alle plattformene, altså hvor mange som leser avisen enten på papir, internett eller mobiltelefon. Det viser at 248 000 leser Adresseavisen daglig i en av kanalene.

- Men fortsatt er det syv av ti i Adresseavisens nedslagsområde som leser oss, sier Nedreberg.

Også i 2016 fikk Adresseavisen flere digitale lesere

Avhengig av abonnentene

Husby tror ikke denne nedgangen har sammenhengen med journalistikken og kvaliteten.

Hun tror heller den kan ha å gjøre med forholdet mellom stoffet på nett som er gratis tilgjengelig, og det som er forbeholdt abonnentene.

- Stadig mer av innholdet er forbeholdt abonnenter og mindre kan leses gratis. Det kan være en forklaring, sier Husby og presiserer at avisen er avhengig av lesere som betaler for produktet.

- Nettopp derfor satser vi offensivt på å være et mediehus som skal være oppdatert 24/7 og som lager kvalitetsjournalistikk og driver med nyskaping. Vi prioriterer grundige dokumentarer og avdekkende journalistikk, sier Husby.

Opplagsfremgang

105 norske mediehus hadde opplagsframgang i 2017, viser de ferske tallene fra MBL.

For første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.

– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL på en pressekonferanse i Oslo onsdag.

– Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økningen i digitalt opplag er større enn nedgangen i opplaget på papirutgaver, legger hun til.

Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 46 prosent av avisene kunne notere oppslagsvekst i 2017, noe som er en høyere andel enn året før.

Øker mest

Det er første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen papirabonnement.

Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent, det betyr at papiropplaget sank med 6,4 prosent. Digitalopplaget økte i fjor med 8,7 prosent.

Totalopplaget for norske aviser er cirka to millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer. Også mange lokalaviser kan vise til opplagsframgang, deriblant Bergensavisen.


Adressa-journalister hedret for internasjonal journalistikk

I 2015 vant Adressas Åge Winge Den trønderske journalistprisen

Vant nyskapingspris for "Klasse 10 C"

På forsiden nå