En av de mest spennende filmarbeiderne i Norge for tiden er Marte Vold. Hun har hittil vært mest synlig som filmfotograf for flere av landets mest spennende filmskapere, som Jorunn Myklebust Syversen og Ane Hjort Guttu. «LETTERS» (Prinsen 8 kl. 14) er hennes første dokumentar som regissør. Den er en slags filmatisk brevveksling med den koreanske filmskaperen Jéro Jun, om hverdagen deres. Hun som norsk mor og filmarbeider, han som singel mannlig filmarbeider i Seoul.

En av festivalens beste og mest spesielle filmer er franske «120 SLAG I MINUTTET»(Prinsen 3 kl. 17). Den fikk kritikerprisen og juryprisen i Cannes i fjor og var blant favorittene til Gullpalmen for sin intense og hyperrealistiske skildring av kamp, sykdom og kjærlighet blant aidsaktivister i Paris tidlig på 90-tallet. Tidskoloritt, skuespillerprestasjoner og miljøskildring gir bemerkelsesverdig film, fortalt med energi og glød i lyd og bilder.

Kvinnelige filmskapere fra Kosovo er ikke ofte å se på kino i Trondheim. Desto bedre da at Blerta Zeqiris «THE MARRIAGE»(Prinsen 5 kl. 22) er en god film. Den starter som et ganske tradisjonelt, urbant samtidsdrama om et ungt par som skal gifte seg, men avslører etter hvert et bakteppe fra krigen på Balkan, samtidig som en gammel venn av brudgommen dukker opp og gir samlivsdrama med en spesiell twist.

Les anmeldelsen av åpningsfilmen på Kosmorama, «Trondheimsreisen»