Og det for et antagelig heilnorsk bluespublikum som de tar med i bagasjen til London – slik Åge Aleksandersen gjorde med sine trønderrockfans i 2016.

– Åge reiste med låter folk kunne. Vi reiser med en følelse, ikke med store refrenger, og som en landsomfattende bevegelse som har fulgt utøverne i flere tiår, sier kvartettens yngstemann og musikalsk ansvarlige, Amund Maarud, til NTB.

For det er norske blueselskere på grasrotnivå som arrangørene av Norwegian Blues Adventure appellerer til. Gjennom rundt 60 bluesklubber fra nord til sør til Svalbard har Norsk Bluesunion har mellom 6500 og 7000 medlemmer.

Nå vil Åge-arrangør Endre Storholt i Koment fly 3.600 av dem over til London i november 2019. Billettsalget starter onsdag. Men vil blueselskerne nappe?

Grus i rekecocktailen

Amund Maarud, som nærmest vokste opp i bluesmiljøet, har troen og sier til NTB at følelsen av samhold «står sterkt» hos dette publikummet, som er mer trofast enn de fleste. Derfor tror han heller det blir kamp om billettene.

– Hvordan blir det å spille blues i pomp og prakt-pregede Royal Albert Hall, med rød fløyel og gullkanter?

– Helt sinnssykt! Motsetninger skaper kule ting. Det er som å være grusen i rekecocktailen, gjøre noe som ikke passer, og gjøre det så intenst at folk liker det til slutt, sier Maarud, som «mistet pusten» da han entret Royal Albert Hall for første gang.

– Jimi Hendrix har spilt der. Cream hadde avskjedskonsert der og ble gjenforent der. Prakten gir en kantete, rå og uhøvlet sjanger en fin ramme, sier Amund Maarud – og minner om at London er «byen der det skjedde».

– Bluesen kom til England, ble foredlet, og sendt tilbake til USA. London har vært med på å forme en hel sjanger, sier han om hvordan blues møtte rock på 60-tallet. Men Maarud lover også at konserten vil bli preget av det særnorske bluesuttrykket. For Norge har sin egen, utøverstyrte egenart, med ikke minst Knut Reiersrud.

– Vi vil ha inn den lekende måten å spille blues på, så vel som den tradisjonelle. Vise hvilken smeltedigel bluesen er, sier Amund Maarud, som lover et stort band og overraskende gjester rundt de fire hovedartistene.

Fornøyd etter Åge

Veien til Royal Albert Hall viste seg å bli atskillig kortere for bluesartistene enn for Åge Aleksandersen. For da arrangør av Åge-konserten, Endre Storholt, først hadde bevist for styret for det tradisjonsrike, kongelige konserthuset at nordmenn leverer, lød det:

«Ta gjerne kontakt igjen» fra britene, som blant annet solgte rekordmye øl.

– Vi lekte oss med noen prosjekter og fikk en dato. Så tok Eric Malling kontakt, sier Storholt til NTB. Malling er den utrettelige pådriveren bak plateselskapet Blue Mood , som løftet frem Vidar Busk i 1997 – og aktivt var med på å starte den norske bluesbølgen som nå kan skylle helt til London.

Malling ble kraftig inspirert av Åge i Royal Albert Hall, men fikk høre det var for stort for ham alene å organisere alt fra charterfly til hotell for nær fire tusen norske publikummere. Dermed overbeviste han Storholt – som selv har vært fast gjest på Nidaros Blues siden starten – om at norske blueselskere er like ihuga som Åges fans.

Storholt på sin side fikk «ja» fra Royal Albert Hall på ny. Det ble startskuddet for Norwegian Blues Adventure , som lanseres tirsdag og går av stabelen i november 2019.

Vorspiel og fest

I god norsk festtradisjon blir det vorspiel først: På Roundhouse lørdag 9. november samler samarbeidspartneren Norsk Bluesunion troppene, med band og artister rekruttert gjennom medlemsklubbene på scenen.

Søndag 10. november er det tid for rosinen i pølsen, når norsk bluespublikum inntar Royal Albert Hall. Da er det Blue Moods tur til å vise frem artister lydfestet på selskapet gjennom 21 år i showet kalt Labelmates.

En dobbel feiring, for ifølge arrangørene er dette ikke bare en feiring av norske bluesartister – men også av det norske bluespublikummet.

– De har vært med på å holde norsk blues i gang gjennom sin støtte, og er en folkebevegelse, fastslår Malling, som får støtte av BluesNews-redaktør Rune Endal. Han kaller det kommende arrangementet «et nytt høydepunkt for norsk blues», og låner ut bluesmagasinets hjemmeside til salg av bluespakkene.