«Bildet viser en ekstrem situasjon, som allikevel er veldig dagligdags»

Adresseavisens fotografer Mariann Dybdahl og Kim Nygård vant priser under Årets bilde-utdelingen. 

Bildet av Lena Halseth som føder var en del av en fotoreportasje. Med det sikret Mariann Dybdahl pris under Årets bilde-utdelingen. 

Saken oppdateres.

Bildet som ble tatt like før Helge kom til verden er en del av fotodokumentaren «Starten på et nytt liv» av Adresseavisens Mariann Dybdahl. Det viser Lena Halseth som føder for fjerde gang, men første gang hjemme.

Juryen mener at bildet fortjener andreplassen i kategorien «Dagligliv i Norge», og skriver: 

«Et bilde man ikke kan komme utenom. Det viser en ekstrem situasjon, som allikevel er veldig dagligdags, som om man skulle ta fødselen før fotballtreningen. Barna rundt moren gjør det veldig spesielt. Midt i situasjonen av fødselen er det mange detaljer som gjør betrakteren nysgjerrig – post-it-lappen, mobilen som lader.»

Adresseavisens fotografer Kim Nygård og Mariann Dybdahl vant henholdsvis andreplass i sportskategorien, og andreplass i «Dagligliv i Norge» under fredagens Årets bilde-utdeling.  Foto: GT Nergaard

 

«Dette er Norge i vår tid»

Førsteplassen i dagliglivkategorien går til Brian Cliff Olguin for hans bilde av paret Helge og Anniken fra boka «Bygården – historier om drømmer, virkelighet og norsk boligpolitikk»

Brian Cliff Olguin vant både førsteplass i dagliglivkategorien samt hovedprisen Årets bilde for dette bildet. 

 

Olguin tildeles også hovedprisen for det samme bildet, og juryen begrunner valget slik: 

«Årets bilde vokste på juryen underveis. Da det skulle avgjøres, var det kun ett bilde som kunne vinne, og dette ble enstemmig vedtatt av årets jury. Fotografen har dratt hjem til de statistikken handler om, og han våger å gå inn i det sårbare. Ulikhetene i det norske samfunnet ser oss i øynene på en ekstremt verdig måte. Man skal virkelig forholde seg til situasjonen hans», skriver juryen:

«Det er tydelig at fotografen har en sosial agenda, og har gått grundig til verks. Fotografiet har en tidløshet over seg, det kunne vært for hundre år siden, men det er det altså ikke. Dette er Norge i vår tid.»

«Turismen er den nye oljen og det er et stort tema. En god fotografisk løsning på å vise hvordan cruiseturismen plager folk», skriver juryen om tredeplassen i kategorien dagligliv.. 

 

Frilansfotograf Paul S. Amundsen ble nummer tre i kategorien med sitt cruiseskipbilde som sto på trykk i Aftenposten. 

Vant for bilde av ismann

I sportskategorien belønnes Adressa-fotograf Kim Nygård med en andreplass. Juryen falt for hans bilde av vintersvømmeren Bjørn Morten Galåen fra reportasjen «Ismannen fra Os», og skriver følgende: 

«Man legger tusenvis av treningstimer inn i forkant av mesterskap, men det er slående få bilder av det. Man får være med i hverdagen når han kjemper, der den virkelige jobben ligger. Det er et godt fotografi hvor man kjenner kulden på kroppen.» 

Bildet av vintersvømmer Bjørn Morten Galåen fikk pris i sportskategorien. 

 

Førsteplassen i sportskategorien går til VGs Gøran Bohlin for hans bildeserie av fotballkulturen i Uruguay. 

«Enstemmig vinner. En klassisk reportasje som tar oss med til baksiden av en begivenhet. Man blir personlig kjent og berørt. Bildene forklarer det store engasjementet i fotball veldig godt, og serien er godt redigert.»

En bildeserie om fotballkultur i Uruguay vant førsteplassen i sportsklassen. 

 

Vegard Wivestad Grøtt fra Bildbyrån sikret tredjeplassen med sitt bilde fra fjorårets seriefinale mellom Rosenborg og Brann i Bergen. 

«Et godt journalistisk bilde. Ofte ser man glede i sånne bilder, men her er resignasjonen i fokus. Den lille gleden i bakgrunn lager en fin spenning», skriver juryen.

Bildet fra seriefinalen mellom Brann og RBK ble tildelt en tredjeplass. 

Trondheimsfotograf vant åpen klasse

Frilansfotograf Therese Alice Sanne, bosatt i Trondheim, stakk av med førsteplassen i kategorien «Åpen klasse».

  Foto: Therese Alice Sanne

«Det er en spennende tid for fotografiet, og det skjer mye på doku- mentarfeltet som bryter ut av de faste rammene. Dette er et forsøk på å prate om psykisk sykdom, som er utrolig vanskelig å visualisere. Subjektene har eierskap i sine egne bilder. Det er ikke fotografens tolkning. Serien vinner for følelsen den skaper», skriver juryen i sin begrunnelse.

Det ble delt ut priser i 12 kategorier innenfor foto og video, i tillegg til hovedprisen Årets bilde samt Årets fotojournalist og Årets nykommer.

På forsiden nå