Årets trønder

Slipper til outsideren

- Outsideren går igjen, for oss er det et verdiord. Når vi bringer en suksesshistorie, er det en historie mot alle odds.

Video: NRK

Saken oppdateres.

Dag Rønning er ansvarlig redaktør i gatemagasinet Sorgenfri. Han forteller om opp- og nedturene siden starten i 2007.

Frem til oktober 2010 kom Sorgenfri ut annenhver måned. Siden er det blitt et månedsmagasin. I fjor sommer hadde Sorgenfri stor økonomiske problemer. Etter at prisen ble doblet fra 50 til 100 kroner, er økonomien brakt i balanse. I høst slo kulturlivet ring om gatemagasinet og arrangerte konserten The last waltz, det styrket økonomien ytterligere.

Antall solgte blader varierer, med 7500 som topp i juli. Juleboka nådde i 2011 en topp med et salg på 22 500 bøker. I år håper utgiverne på rundt 18 000 solgte bøker.

90 aktive selgere

Sorgenfri har 331 registrerte selgere, som selv har kjent rusproblemene på kroppen. I år har ca. 90 vært aktive selgere. Hvert nummer koster en hundrelapp, og halvparten beholder selgeren. Juleboka tar de 200 kroner for, og hundrelappen kan selgeren putte i egen lomme.

- Vi må arbeide for pengene. Det er bedre å selge Sorgenfri fremfor å stjele. Desember med juleboka er den klart beste salgsmåneden i året, forteller en gruppe selgere, som er innom lokalene i Prinsens gate for å hente ut en bunke blader.

De har opplevd en økning i salget på rundt ti prosent etter at det ble mulig å betale med mobiltelefonen på 2160. Også konserten har satt fart på salget.

- Fredag og lørdag er ukens beste salgsdager. Da kan jeg tjene opp mot tusen kroner dagen, avhengig av hvor jeg står og hvor lenge jeg orker å holde på. Du må opptre som en selger, du selger tross alt et produkt, forteller en kvinne som har solgt Sorgenfri i et par år.

- Mens de ordinære numrene har et mer nyhetspreg, inneholder juleboka flere litterære innslag og faghistoriske artikler. Vår målsetting er å dekke Trondheim godt, men vi har også selgere på bl.a. Steinkjer, Stjørdal og Orkanger. I den forbindelse vurderer vi å utvide dekningen til distriktene, forteller Rønning.

Redaksjonen i Sorgenfri er veldig takknemlig og stolt over alle de frivillige som stilte gratis opp og muliggjorde konserten The last waltz på Hotel Clarion. Nå ligger utfordringen i å stabilisere opplaget.

- Vi merker et sug på kulturstoff. Vi kan tilby helt andre kultursaker enn f.eks. Adresseavisen. Vi kan gi større plass til aktører som ellers blir avspist med en notis.

- Du nevnte at dere fokuserer på outsiderne?

- Vi går bak nyhetene og i dybden. Våre beste kilder er selgerne. Gjennom outsiderperspektivet forsøker vi å finne frem til interessante personer som har en god historie å fortelle, folk som ikke er main stream. Vi kan snu ting på hodet og se det fra et annet perspektiv.

Må løfte blikket

-  Dere skriver mye om rus og ruspolitikk?

- Der skal vi være best. Men vi kan ikke bare skrive om tunge og triste saker. Vi balanserer med flere spennende historier. I Sorgenfri finner du også matspalte og kryssord.

Dag Rønning er samtidig opptatt av at Sorgenfri skal løfte blikket, ut over Trondheim og til utlandet.

Magasinet ønsker også å ha et internasjonalt perspektiv. Av og til kan det være nok med et bilde og en bildetekst. Likevel ligger kjærligheten til Trondheim i bunn for redigeringen av bladet.

Daglig leder Erlend Paxal synes det er veldig hyggelig og kjempestas at Sorgenfri er nominert til Årets trønder. I starten ble magasinet og selgerne møtt med en del skepsis. I dag står merkevaren Sorgenfri sterkt.

Sorgenfri
  • Første nummer kom ut i juni 2007.
  • Egen stiftelse med et styre.
  • Ønsker å være uavhengig og leve av inntektene fra magasinet. Mottar 400 000 kroner årlig fra Trondheim kommune i støtte.
  • Solgte 9000 eks. i august.
  • Selgerne beholder halvparten av det bladet koster.
  • Julenummeret er svært populært med ekstra gode salgstall.
  • Medlem av International network of street papers.
Juryensbegrunnelse
  • Sorgenfri gir mennesker verdighet, håp og mestringsfølelse. Magasinet er et godt journalistisk produkt, som hver måned leverer gode reportasjer som utfordrer leserne. Selgerne oppleves som et positivt tilskudd til gatebildet, og mange faste kjøpere har fått et forhold til «sin» selger. Sorgenfris posisjon og popularitet befestet seg da 60 musikere og artister stilte opp gratis på en konsert, hvor inntektene uavkortet gikk til magasinet, for å sikre dets framtid.
På forsiden nå