Dag Rønning er ansvarlig redaktør i gatemagasinet Sorgenfri. Han forteller om opp- og nedturene siden starten i 2007.

Frem til oktober 2010 kom Sorgenfri ut annenhver måned. Siden er det blitt et månedsmagasin. I fjor sommer hadde Sorgenfri stor økonomiske problemer. Etter at prisen ble doblet fra 50 til 100 kroner, er økonomien brakt i balanse. I høst slo kulturlivet ring om gatemagasinet og arrangerte konserten The last waltz, det styrket økonomien ytterligere.

Antall solgte blader varierer, med 7500 som topp i juli. Juleboka nådde i 2011 en topp med et salg på 22 500 bøker. I år håper utgiverne på rundt 18 000 solgte bøker.

90 aktive selgere

Sorgenfri har 331 registrerte selgere, som selv har kjent rusproblemene på kroppen. I år har ca. 90 vært aktive selgere. Hvert nummer koster en hundrelapp, og halvparten beholder selgeren. Juleboka tar de 200 kroner for, og hundrelappen kan selgeren putte i egen lomme.

- Vi må arbeide for pengene. Det er bedre å selge Sorgenfri fremfor å stjele. Desember med juleboka er den klart beste salgsmåneden i året, forteller en gruppe selgere, som er innom lokalene i Prinsens gate for å hente ut en bunke blader.

De har opplevd en økning i salget på rundt ti prosent etter at det ble mulig å betale med mobiltelefonen på 2160. Også konserten har satt fart på salget.

- Fredag og lørdag er ukens beste salgsdager. Da kan jeg tjene opp mot tusen kroner dagen, avhengig av hvor jeg står og hvor lenge jeg orker å holde på. Du må opptre som en selger, du selger tross alt et produkt, forteller en kvinne som har solgt Sorgenfri i et par år.

- Mens de ordinære numrene har et mer nyhetspreg, inneholder juleboka flere litterære innslag og faghistoriske artikler. Vår målsetting er å dekke Trondheim godt, men vi har også selgere på bl.a. Steinkjer, Stjørdal og Orkanger. I den forbindelse vurderer vi å utvide dekningen til distriktene, forteller Rønning.

Redaksjonen i Sorgenfri er veldig takknemlig og stolt over alle de frivillige som stilte gratis opp og muliggjorde konserten The last waltz på Hotel Clarion. Nå ligger utfordringen i å stabilisere opplaget.

- Vi merker et sug på kulturstoff. Vi kan tilby helt andre kultursaker enn f.eks. Adresseavisen. Vi kan gi større plass til aktører som ellers blir avspist med en notis.

- Du nevnte at dere fokuserer på outsiderne?

- Vi går bak nyhetene og i dybden. Våre beste kilder er selgerne. Gjennom outsiderperspektivet forsøker vi å finne frem til interessante personer som har en god historie å fortelle, folk som ikke er main stream. Vi kan snu ting på hodet og se det fra et annet perspektiv.

Må løfte blikket

-  Dere skriver mye om rus og ruspolitikk?

- Der skal vi være best. Men vi kan ikke bare skrive om tunge og triste saker. Vi balanserer med flere spennende historier. I Sorgenfri finner du også matspalte og kryssord.

Dag Rønning er samtidig opptatt av at Sorgenfri skal løfte blikket, ut over Trondheim og til utlandet.

Magasinet ønsker også å ha et internasjonalt perspektiv. Av og til kan det være nok med et bilde og en bildetekst. Likevel ligger kjærligheten til Trondheim i bunn for redigeringen av bladet.

Daglig leder Erlend Paxal synes det er veldig hyggelig og kjempestas at Sorgenfri er nominert til Årets trønder. I starten ble magasinet og selgerne møtt med en del skepsis. I dag står merkevaren Sorgenfri sterkt.