Det er bare en uke siden jeg fikk et fint, nostalgisk møte med Johndoe på Øyafestivalen. Det var godt å se Trondheimsbandet på scenen igjen, og jeg både gruet og gledet meg til å se bandet på hjemmebane. Ville de spille det samme settet, og ville de være ivrigere eller slappere?

 Det skal mye til å vekke publikummet på Marinen. Var de dorske på fredagen, er de enda sløvere foran Elvescenen lørdag ettermiddag.

– Er det noe liv her, spør vokalist Jonas Skybakmoen og jeg stusser på det samme, til tross for noen ivrige brøl her og der. Johndoe spiller opp med «Fly og Tog og Bila», og skrev jeg at de var ved godt mot under Øya, er det ingenting mot det de bringer til Pstereo. Skybakmoen skåler med publikum og viser frem nye låter som «Hold Dæ Fri» og «Allværsjakke». De spiller det samme settet som på Øya og det sitter godt. De blir tatt godt i mot, men det er først under «Et sunnhetstegn» at iveren stiger. Johndoe jobber, og får stadig mer igjen for innsatsen.

Et høydepunkt blir når de stemmer i med Curtis Mayfields «Move On Up», med hjelp fra blåserne Øystein Johnsen og Rolf Martin Snustad (Hoppalong Knut, Spidergawd) på sax og barytonsax. Ida Dorthea Horpestad fra Blomst følger opp, og kommer hoppende på scenen til Jokke og Valentinernes «Jeg sitter på en bombe». Hyllesten til norsk rock er herlig uanstrengt og når Skybakmoen drar riffet til «Pyromantikk» vekkes både glisene og allsangen blant publikum.

Forakten og kjærligheten til Trondheim kommer frem i ulike former. – Det er nå eller aldri, kom deg bort! roper Skybakmoen, men det er med et smil om munnen og det er liten tvil om at det er her han hører til. «Her er du født, og her skal du dø», åpnet han den nyeste utgivelsen «Slugger» med, og forsøkene på forakt og ypping faller litt bort da man aner en ro rundt ham. Og det er helt greit. Johndoe vil neppe bli rockerne som står for noe stort opprør. De kommer dog med små stikk, og bringer så mye kjærlighet til prosjektet, at det er lett å gi smil og klapp tilbake.