Trondheimsgründer skal erobre verden med unikt produkt

Trønderen Rune Aalberg Alstad fikk ideen da han var på byen. Nå, fire år senere, er han den første i verden som er ute med produktet.

Rune Aalberg Alstad lanserte et produkt som startet med hans masteroppgave i 2010.   Foto: Petter Remen Hanssen

Saken oppdateres.

Onsdag hadde de nedtelling foran et godt oppmøte på Piren. På sekundet trykket de publiser og dermed var verdens første fjernstyrte effektpedal for elektriske gitarer ute for salg.

Ideen som dukket opp på byen førte han inn i en masteroppgave som han kalte «digital kontroll av digitale effekter» ved universitetets studium i musikkteknologi. Men den kommersielle tanken dukket derimot ikke opp før han fikk tilbakemeldinger på oppgaven sin.

- Det hele startet med masteroppgaven min i 2010. Den kommersielle tanken rundt temaet startet på slutten av oppgaven, da jeg fikk positive tilbakemeldinger fra flere om å videreføre dette. Mange ba meg jobbe for å komme ut på markedet med dette produktet, sier Alstad som nå driver Aalberg Audio sammen med Aleksander Torstensen og Torkild Indstøy.

Mest sannsynlig ikke et dumt valg av Alstad og resten av gjengen. Bare noen sekunder etter publiseringen var første pedal solgt, og innen to timer var ti pedaler solgt.

På topp-tre-liste

De gode tilbakemeldingene på masteroppgaven ga Alstad motivasjon til å jobbe videre. Han fikk etter hvert blant annet overbevist Innovasjon Norge til å gå inn med midler, noe som gjorde at han kunne starte Aalberg Audio.

- Vi dro på verdens største messer innen musikkutstyr i Anaheim og Frankfurt med egen stand. Der ble vi kåret til på topp tre spennende produkter. Det var et enormt kick. Vi sto der sammen med store selskaper som Fender og Gibson. Det var surrealistisk.

Arbeidet har hele tiden blitt gjort i Trondheim, noe han er veldig stolt av.

- Det er veldig kult å starte et gitarpedal-firma som er fra lille Trondheim. Her har vi også tilgang til mye kunnskap gjennom NTNU. Det er allerede fem bacheloroppgaver og fem masteroppgaver som er skrevet om utstyret vårt og annet utstyr som kan utvikles videre fra det vi har nå.

Han skryter samtidig av det lokale gründermiljøet.

- Vi har fått flere inovasjonstilbud, både finansielt og med rådgivning underveis, så det har vært en bra backup fra gründermiljøet i byen. Til sammen er vi først og fremst tre mann selve i firmaet, også har vi partnere på 10-15 personer som er med å utvikler alt som trengs til pedalen.

Finansieres av brukere

Nå skal de forsøke å finansiere sine første eksemplarer gjennom «crowdfunding». Dette betyr at folk kan kjøpe en utgave, noe som samtidig blir penger til Aalberg og co for å lage de første eksemplarene. De har satt seg et mål om 175 utgaver, som tilsvarer 50 000 dollar, eller omtrent 310 000 kroner.

- Det er en 37 dagers kampanje. Målet er å selge omtrent 175 pedaler. Hver enkelt koster 313 dollar, eller omtrent 1900 kroner med frakt og moms. Når vi dette målet har vi nådd inntektsmålet på 310 000 kroner.

Når det gjelder den utviklede pedalen tillater den gitarister å kontrollere alle effekter - inkludert opptil tre lagrede forhåndsinnstillinger - ved hjelp av hendene, fra hele scenen med rekkevidde på opptil 30 meter.

- Har jobbet dag og natt i fire år

- Jeg har spilt gitar siden jeg var ni år. Jeg kunne navnet på alle selskapene og hvordan utstyr de hadde, og nå står jeg her selv med et eget produkt. Gjennom fire år har vi sagt det blir det blir på små detaljer, det at vi står her nå med et ferdig produkt som er ute for salg er helt fantastisk. Det har vi jobbet dag og natt for. Heldigvis har jeg en tålmodig kjæreste.

- Hvilke forventninger har du nå som produktet er ute for salg?

- Jeg håper at vi kan selge mye selvfølgelig. Det er noe nytt, og på nettet kan det spre seg veldig fort gjennom sosiale medier. Vi får se, det blir veldig spennende de neste dagene.

Men pedalen har allerede fått anerkjennelse internasjonalt. I desember kommer det en reportasje om guttene og pedalen i et stort internasjonalt magasin.

- Stuffmagazine, et stort magasin for gadgets, plukket oss opp. Det bladet oversettes til 26 språk og gir ut én million utgaver hver måned. De skal lage en reportasje om oss i desember.

Kommer med en applikasjon

Selv om pedalen er ute stopper ikke han og resten av selskapet med utviklingen.

- Det kommer blant annet en applikasjon som skal kunne kontrollere flere pedaler, så du slipper å skru og trykke på hver enkelt. Jeg regner med at den skal være klar i løpet av neste år en gang.  

Første kunde var kjapt frem blant de oppmøte for å sikre seg den første utgaven. 
        
            (Foto: Petter Remen Hanssen)

Første kunde var kjapt frem blant de oppmøte for å sikre seg den første utgaven.  Foto: Petter Remen Hanssen

Slik har guttene kommet frem til det endelige produktet til høyre. 
        
            (Foto: Petter Remen Hanssen)

Slik har guttene kommet frem til det endelige produktet til høyre.  Foto: Petter Remen Hanssen

På forsiden nå