- Gutte- og jentebøker ødelegger likestillingen

Forlagsredaktør i Res Publica, Helle Cecilie Palmer, reagerer på at sangbøker deles opp i gutte- og jentebøker.

Sangbøker som er delt opp etter kjønn er populære hos bokhandelen, til tross for krass kritikk.  Foto: Privat

Saken oppdateres.

– Skal noen lage en sangbok, så kan de lage sangbok for barn. Det er ingenting i biologien som sier hvilke sanger som er fine, eller hvilke sanger som er upassende for det ene kjønnet, sier Palmer til adressa.no.

Hun har siden 2010 jobbet i forlaget Res Publica, som skal være en sentral norsk kanal for politisk debattlitteratur og sakprosautgivelser med relevans for den politiske debatten.

I et innlegg på bloggen Krisemaksimering skriver Palmer om sine bekymringer rundt bøker som blir delt opp etter kjønn.

«Jeg visste forresten ikke om jeg skulle bryte ut i latter eller bli rasende da jeg oppdaget at et forlag har gitt ut en «Sangbok for jenter» og en «Sangbok for gutter». Gutter og jenter er tydeligvis så forskjellige at de ikke kan synge de samme sangene en gang. Noen sanger fant jeg i begge bøkene, mens der guttene f.eks. skulle synge «Nisser og dverger», skulle jentene synge «Sov dukkelise», skriver hun på bloggen.

Får konsekvenser for yrkesvalg

Palmer uttrykker også sin bekymring for at en stadig større andel kjønnsdelte leker og produkter fører til større kjønnsforskjeller i yrkesvalg og fritidsaktiviteter.

– Det er påfallende at vi er såpass opplyst og likestilt i Norge, og fortsatt har et veldig kjønnsdelt arbeidsmarked. Det må jo komme av noe, sier hun, som i tillegg til å jobbe for et forlag har erfaring fra å jobbe i bokhandel.

– Jeg har vært opptatt av gutte- og jentebøker lenge. Disse bøkene, som er stereotypiske på omslag og innhold, gjør at man penser barna inn i et spor som er kjønnet, og der det ligger forventninger til hva de skal interessere seg for.

Selv har hun en datter på ett år som er fascinert av biler, gjerne går i en blå pysj med roboter på og ser i «guttebøker».

– Datteren min vet ikke at hun er jente en gang, men likevel så finnes det bøker for hennes aldersgruppe som forteller henne hva jenter skal være opptatte av, sier Palmer.

Forlaget skjønner kritikken

Det er Forlaget Victoria AS som står bak utgivelsen av sangbøkene, som ble møtt med krass kritikk også tidligere i høst. Forlagssjef Ola Palm Helland sa den gangen til Dagbladet at det uten tvil finnes et marked for slike utgivelser, og at de selger godt. Han påpekte at de ikke har andre kjønnsdelte utgivelser, og var enig i at disse sangbøkene er veldig tydelig delt.

– Jeg er ikke overrasket over at enkelte reagerer, vi hadde flere runder med diskusjoner på forlaget før vi valgte å lage bøkene. Likevel har vi valgt å ikke ha flere så kjønnsdelte utgivelser fordi vi mener vi har langt bedre måter å treffe leseren, sier Helland til Dagbladet.

– Forlagene må være bevisste på hvilke signaler de sender ut til barn, sier Helle Cecilie Palmer, som tror at hensynet til leserne ofte blir satt til side til fordel for økonomiske gevinster.

– Jeg tror forlagene er opptatt av å nå sine målgrupper og produsere billige bøker. Grunnen til at bøkene deles opp, er fordi forlagene da vil selge mer, sier hun.

Helle Cecilie Palmer mener at man tidlig begrenser barnas interesseområder ved å si at gutter bryr seg om biler og sjørøvere, mens jenter bryr seg om prinsesser. 
        
            (Foto: Privat)

Helle Cecilie Palmer mener at man tidlig begrenser barnas interesseområder ved å si at gutter bryr seg om biler og sjørøvere, mens jenter bryr seg om prinsesser.  Foto: Privat

På forsiden nå