Far mot fælinger - igjen

Oppgjøret mellom ond russisk skurk i underbuksa og Liam Neeson i nok en kamp for familien, er foreløpig lavmål i actionserie med synkende kvalitet.

På'n igjen: Liam Neeson tar telefonautomater i bruk når han for tredje gang skal prøve å redde datterens liv i «Taken 3» 

Saken oppdateres.

Den første «Taken»-filmen fra 2008 ble en overraskende suksess, også i USA. En fransk thriller med Liam Neeson som amerikansk eks-spesialsoldat i kamp med lumske europeere som hadde kidnappet datteren hans i Paris.

Oppfølgeren fra 2012 var i Istanbul, minst ett hakk svakere, kvalitetsmessig. Til sammen har de to filmene ifølge Neeson skremt mange amerikanere fra å dra på ferie til Europa. «Taken 3» utspiller seg i Los Angeles og er egnet til å skremme europeere fra å fra til USA. Delvis på grunn av brutale russiske skurker, men også åpningsscenen, hvor en amerikansk forretningsmann spør kona om hun har sett sjekkheftet hans.

Ikke bare betalingsteknologi gjør at «Taken 3» fortoner seg som en B-film fra 70-tallet. Handlingsmessig er det mer slåssing og mer bilkjøring. På skuespillersiden er Forest Whitaker fin tilvekst som smart politimann, mens skurkene blir dummere og mer brutale for hver film.

Første del av filmen er brukbar konspirasjonsthriller, mer «Jaget» enn «Taken», med Neeson på rømmen for et drap han ikke har begått. Regissør Megaton har laget en gammeldags, formelpreget actionfilm. Filmen er så forskjellig fra de første filmene at serien ikke kan beskyldes for å gjenta seg selv. God er «Taken 3» ikke i mer enn fire minutt i strekk. Den ender som dårlig B-film om en far som bare har kvalitetstid med datteren når hun er i livsfare.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

På forsiden nå