Yngvild Sve Flikkes «Kvinner i for store herreskjorter» er en solid, velspilt og ganske morsom spillefilmdebut. Leken energi, sorgmunter tone og fin bruk av miljø og en dyktig fersk hovedrolleinnehaver, er filmens sterkeste kort.

Fritt etter Gunnhild Øyehaugs roman «Vente, Blinke», med forfatteren selv bak fortellerstemmen, kan filmen beskyldes for å se litt for mye ut som en filmatisert roman. At historien er morsom, med småfrekt blikk på kulturmenn og -kvinner hjelper mye.

Kombinasjonen av fortellerstemmen til Øyehaug, leken lydmiks og visuelle vignetter og pusterom gir filmfortellingen personlig tone, sjarm og en slentrende musikalitet som filmen tjener på. På lerretet blir historiens største svakhet at flettveksdramaet blir litt ubalansert. At de gode, artige typene til Anne Krigsvoll og Henriette Steenstrup ikke kommer helt til sin rett.

Til gjengjeld bærer både rollen og skuespillerprestasjonen til Inga Ibsdotter Lilleaas som tyngdepunkt i filmen godt. Som student i Trondheim og diktanmelder i Under Dusken med litterære ambisjoner, er hun en fin, levende tragikomisk hovedperson, i blussende forhold til sitt idol, en middelaldrende forfatter i Hallvard Holmens godt patetiske skikkelse.

Aldri har Trondheim sett varmere og grønnere ut på film. Sanselige bybilder fargelegger dramaet, som sannsynligvis er eneste norske kinofilm hvor selv noen av scenene som gir seg ut for å være i Oslo, har umiskjennelig aura av Kalvskinnet.

Småfrekk lekenhet i skildringen av gryende og bristende forhold mellom ung kvinnelig stundent og selvfølsom middelaldrende mannlig forfatter gir filmen småpen oppdrift. Sammenlignet med sesongens andre norske komiske relasjonsdrama, «Staying Alive», er «Kvinner i for store herreskjorter» bedre skrevet, spilt og regissert.

Om det er regissørens bakgrunn fra NRK som gjør at NRK-profiler som Gunnar Danbolt og Tore Strømøy er småfrekt integrert i fortellingen skal være usagt, men sammen med dyrebilder (!) bidrar de til å løfte historien fra bok til lerret.

Flettverksdrama på film er en krevende form. Trelastarbeideren og enboksforfatteren til Anne Krigsvoll og performancekunstneren til Henriette Steenstrup er bedre rollebesatt enn de er utviklet i historien, i filmen. Likevel er det nok å glede seg over til at mange vil kunne la seg underholde av «Kvinner i for store herreskjorter».

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

På byens tak: Fra toppen av Samfundet flørter studenten spilt av Inga Ibsdotter Lilleaas og forfatteren spilt av Hallvard Holmen.