Like før jul ble det kjent at Levanger-Avisa og Innherreds Folkeblad Verdalingen skal gå sammen og danne et nytt felles selskap. Det nye mediehuset skal dekke Levanger og Verdal på papir og nett.

30. mai 2015 utgis det første nummeret av den nye avisa, som skal hete Innherred.

- Vi hadde en navnekonkurranse, og 80-90 prosent foreslo et navn med «Innherred» i seg. Vi er et mediehus med like mange lesere på nett som på papir, og da trenger ikke ordet «avis» å være med oss videre. Vi synes det ble et fint navn, sier Roger Rein, sjefredaktør i Levanger-Avisa.

Gir mer ressurser

Rein blir ny sjefredaktør i den nye avisa, mens daglig leder i Innherreds Folkeblad Verdalingen, Odd Arild Sandnes, blir daglig leder. Sjefredaktør i Innherreds Folkeblad Verdalingen Tor Ole Ree, fortsetter også som redaktør, og blir nestleder i den nye redaksjonen.

Den nye ledergruppen tiltrer 1. juni 2015.

- Vi blir en lokalavis for Levanger og Verdal. Vi tror dette vil gi oss mer ressurser til å satse journalistisk på områder vi ikke har hatt kapasitet til å dekke tidligere, sier Rein.

Nærheten og lokalstoffet i Verdalingen og Levanger-Avisa blir med over i det nye produktet.

- Vi skal fortsatt være like tett på nærsamfunnene. I tillegg har vi en ambisjon om å gå enda tettere på i saker som er viktig å følge, og å fortelle bedre historier om næringsliv og samfunnsliv på Innherred, sier Rein, som også ser gode muligheter for en bedre nettsatsing.

Beholder dagens lokaler

Det nye avishuset vil ha forretningsadresse på Verdal, der hele redaksjonen kan samles. Samtidig beholdes dagens lokaler i Levanger.

- Det er viktig å være til stede i begge kommunene. Begge kontorene vil være bemannet med ekspedisjon, journalist og annonseselgere, sier Rein.

Mange er involvert i prosessen med å utforme den nye avisa, forteller redaktøren. Både Verdalingen og Levanger-Avisa er en del av Adresseavisen Gruppen, og Adressa har stilt folk og ressurser til disposisjon.

Selskapet PalmerWatson er hyrt inn for å bistå med design. Det skotske selskapet har levert avisdesign til kjente avishus i Europa, Asia, Sør-Ameria og Afrika. Åtte ganger har de vunnet utmerkelsen «verdens beste design», sist gang i 2013 for arbeidet med den danske avisa Politiken.

I Norge har skottene arbeidet både med Aftenposten, Dagens Næringsliv og Adresseavisen.

De ansatte positive

Stemningen rundt sammenslåingen blant de ansatte er god, ifølge Rein.

- Etter at dette ble kjent har jeg hatt samtaler med alle de ansatte. De gleder seg og er veldig gira på å komme i gang, sier Rein.

- Vi er veldig spente på prosessen fremover og hvordan dette blir tatt imot i markedet. Men vi har tro på det vi gjør, hvis ikke har vi ikke gjort det, sier Odd Arild Sandnes.