- Mefistofele har alt en opera skal ha

– Det skjer ting, ja! Dette er rene rock'n roll! sier Victoria Nava og kaster på hodet. Hun snakker om operaen hun skal synge i søndag og tirsdag i Olavshallen – «Mefistofele».

Mefistofele rommer himmel og helvete og alt imellom, sier Victoria Nava. Roy Cornelius Smith har rollen som Faust.  Foto: KRISTIAN HELGESEN

Saken oppdateres.

– Alvorlig, i stua hjemme har jeg headbanget til kormusikken, ler Nava.

– Mefistofele har masse fin kormusikk, fortsetter sopranen.

Hun har rollen som Margherita, bondejenta som blir førført av Faust og får livet sitt ødelagt.

LES OGSÅ: Carmen slik du aldri har sett den før

Første gang i Norge

Arrigo Boitos «Mefistofele», som er basert på Goethes «Faust», hadde premiere på La Scala i Milano i 1868. Oppsetningen i Olavshallen er den første i Norge.

Den har alt en opera skal ha, ifølge Nava. Forviklinger, sterke følelser, galskap, fødsel og død.

– Mefistofele rommer himmel og helvete og alt imellom, ler Nava.

Og det er trøkk i musikken. Tre kor er på scenen, to fra Trondheim og et fra Krakow, til sammen teller de over 80.

Fine arier er der også. Nava synger en av de kjente, «L'altra notte in fondo al mare». Akkurat den har hun inne fra før, hun har blant annet sunget den under en Trondheim symfoniorkester-konsert for noen år siden, men resten har hun øvd inn nå og da siden juletider.

LES OGSÅ: Tre trøndere i operaen

Vennskapsby-samarbeid

Nava har ikke den største rollen, det har Wołodymyr Pankiv og Roy Cornelius Smith som djevelske og forstyrrete Mefistofele og Faust. Men Margherita-rollen er krevende nok uansett, ifølge Nava.

Så store operaoppsetninger er ikke hverdagskost i Trondheim. «Mefistofele» er gjort mulig gjennom TSOs samarbeid med Krakow Opera og EØS-midler. Oppsetningen hadde premiere i Krakow i september fjor og ble satt opp igjen tidligere i vår etter god mottakelse av kritikere og publikum.

Stort polsk apparat

Et svært kostebinderi av teknisk personale, påkledere og sminkører er med fra Krakow, inkludert kostymedesigneren Joanna Klimas som er en kjent moteskaper i Polen. Torsdag fikk Nava tilpasset sin kostyme, en dramatisk kjole.

– Den ble nærmest sydd direkte på kroppen, forteller sopranen.

Hun er ikke eneste trønderske solist. Kjetil Støa, Elisabeth Teige og Maria Stattin er blant de syv solistene.

Musikalsk leder er Tomasz Tokarczyk, mens Tomasz Konina står for regi og scenografi.

Korene er Nidarosdomens jentekor , et kor fra Krakow Opera og TSOs Vokalensemble og kor.

TSO og Krakow Opera har tidligere samarbeidet om Mozarts «Don Giovanni» og Bizets «Carmen».

Flotte kostymer hører med i en skikkelig opera. Victoria Nava har fått spesialsydd sin. 
        
            (Foto: OLE MARTIN WOLD)

Flotte kostymer hører med i en skikkelig opera. Victoria Nava har fått spesialsydd sin.  Foto: OLE MARTIN WOLD

Møtet med Faust driver Margherita i Victoria Navas skikkelse inn i galskapen. Parykken matcher det. 
        
            (Foto: kristian helgesen, OLE MARTIN WOLD)

Møtet med Faust driver Margherita i Victoria Navas skikkelse inn i galskapen. Parykken matcher det.  Foto: kristian helgesen, OLE MARTIN WOLD

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå