Bård Lie Thorbjørnsen mottar her Hedda-prisen for Beste Scenografi til «Når vi døde våkner». Fabian Stang og Gisken Armand delte ut. Foto: Kristin Svorte

Heddaprisutdelingen er nå i full sving på Nationaltheateret i Oslo, og det ble to Heddapriser på Trøndelag Teater som var nominert i ni av elleve kategorier i år. I fjor kunne de hente hjem fem priser fra det som er regnet for å være Norges fremste teaterpris.

Tyra Tønnessen hadde regien på «Når vi døde våkner» som gikk på hovedscenen ved Trøndelag Teater i fjor høst. Forestillingen fikk kjempekritikker, blant annet terningkast 6 i Adresseavisen, og Thorbjørnsens scenografi ble spesielt trukket frem som spektakulær og vakker.

Her er juryens begrunnelse:

Beste scenografi/kostymedesign

«Scenografien skal være med på å underbygge forestillingens innhold og skape den nødvendige illusjonen. Riktig god er den når den er et lite kunstverk i seg selv, en nyskapende og visuell opplevelse. Årets prisvinner har gjort dette til fulle ved å lage et enormt, innholdsrikt og stadig overraskende landskap som tar i bruk hele scenerommet til å synliggjøre og understreke stykkets handling, og der det i finalen skapes en illusjon som er like dramatisk som overraskende.»

Regissør Lisa Lies «Blue Motell», som er co-produsert av Trøndelag Teater, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen og Turteatern/MDT, var nominert i to kategorier: Beste scenetekst (Lisa Lie og ensemblet) og beste mannlige medspiller – Kenneth Homstad. Hun endte opp med å få en pris der ingen andre var nominert, for særlig kunstnerisk innsats.

Her er juryens begrunnelse:

Særlig kunstnerisk innsats

«Personen som i år tildeles prisen i kategorien for særlig kunstnerisk innsats er på mange måter et prakteksempel på den type kunstnerisk kraftanstrengelse som bør belønnes med denne prisen. Vinneren har hatt ideen, skrevet teksten og hatt regien på en sær og magisk forestilling som bergtok publikum. Vinneren belønnes med Heddapris for sin beundringsverdige utforskertrang, vilje og evne til å lage intelligent og morsom scenekunst spekket med underlige innsikter.»

«Når vi døde våkner» i Bård Lie Thorbjørnsens spektakulære scenografi er blant forestillingene som har løftet Trøndelag Teater de siste årene. Kai Remlov og Hildegunn Eggen spilte hovedrollene. Foto: GT Nergård