Det fortalte kulturminister Thorhild Widvey (H) da hun fredag presenterte regjeringens allmenkringkastingsmelding.

– Jeg vil si at viljen til å betale lisensen står godt, og det er flere som betaler lisensen enn tidligere. Men det er avgjørende for legitimiteten at selskapet drives effektivt, og jeg mener det fortsatt er rom for ytterligere effektivisering. NRK kan ikke forvente full kostnadskompensasjon de nærmeste årene, sa Widvey.

I meldingen foreslår regjeringen at et utvalg skal vurdere hvordan omfanget av NRKs totale tilbud påvirker andre kommersielle virksomheter og det samlede mediemangfoldet publikum får tilgang til.

Samtidig er lisensen sårbar for teknologiske endringer, fremholdt hun:

– Stadig flere ser på NRKs innhold på skjermer som ikke er avgiftspliktige. Hvordan skal alternative betalingsformer utformes, spurte statsråden.

Widvey slår fast at NRKs inntekter i all hovedsak skal komme fra det offentlige også i fremtiden. Samtidig strammer hun inn overfor allmennkringkasteren:

– Kommersielle inntekter skal i hovedsak være forbeholdt kommersielle aktører. Jeg ønsker å stramme inn NRKs mulighet til å ha kommersielle inntekter. Vi fjerner nå åpningen til reklame på nrk.no – som NRK til nå ikke har benyttet seg av, sa hun.

NRK skal fortsatt kunne bruke sponsorer for å kunne vise store sportssendinger og andre større arrangementer.

Hovedpunkter:

* Alle faste radio- og TV-kanaler fra NRK skal fortsatt være tilgjengelig for alle.

* Det blir ikke betaling for nrk.no og heller ikke reklame.

* NRK gis et selvstendig ansvar for å bidra til det norske mediemangfoldet. Det kan for eksempel bli begrenset sitering av saker som andre medier har lagt bak betalingsmur, kombinert med økt bruk av lenking generelt til andre medier.

* Nye NRK-tjenester skal i hovedsak ha redaksjonell karakter, ikke være nyttetjenester. Disse skal forhåndsgodkjennes av Medietilsynet.

* Plikten til å sende norsk musikk øker fra 35 til 40 prosent i hovedkanalene. Mengden eksterne produksjoner skal opp til 40 prosent innen 2018.

* Reklameregelverket mykes opp for kommersielt TV, men forbudet mot alkoholreklame og reklame mot barn ligger fast.