Sammen med Trønderenergi er Sparebank 1 og Den Norske Bank blant de største bidragsyterne når det gjelder sponsing av kultur og idrett i Trøndelag.

- Alle store næringslivsaktører har et samfunnsansvar. Vi opererer tross alt i det norske marked og da er det naturlig at vi er med på å gi noe tilbake både til idrett, kultur og ideelle organisasjoner, sier regiondirektør for DNB i Trøndelag, Torgeir Skirstad.

LES OGSÅ (PLUSS): - Kritisk om Trønderenergi trekker seg ut

Ingen dominoeffekt

At Trønderenergi halverer sitt sponsorbudsjett, påvirker hverken Sparebank 1 eller DNB.

- Vi har vår strategi for våre samarbeid, og vi har ingen planer om å endre dette, men vi har selvfølgelig respekt for at Trønderenergi må gjøre sine vurderinger, sier konsernbanksjef Eli Arnstad i Sparebank 1 SMN.

Banken støtter blant andre Olavsfestdagene, Stiklestad Nasjonale Kultursenter og Trøndersk Matfestival, i tillegg til en rekke idrettslag og foreninger.

LES OGSÅ (PLUSS): Trønderenergi kutter sponsing av topplag i Trondheim

- Som bank er vi i et skjebnefellesskap med vår region. Går det bra i regionen, går det som regel bra med banken. Når det går bra med oss kan vi bruke deler av vårt overskudd til å gi noe tilbake til regionen, sier Arnstad.

Bankens tildelinger har vært relativt stabile de siste årene, ifølge konsernbanksjef, men for tre år siden justerte banken nivået noe for å få færre samarbeidspartnere.

- Ble dette gjort av økonomiske grunner?

- Vi ville innfri myndighetenes krav til å bygge mer kapital og derfor blir det mindre mulighet til å bidra tilbake med gaver.

Stiller større krav

Også DNB sitt budsjett for markedsarbeid har vært stabilt de siste årene, ifølge Skirstad.

- Budsjettet for markedsarbeid har vært stabilt siden 2011 da vi startet storbysatsingen i Trøndelag. Vi bruker noen millioner på dette, uten at jeg vil si hvor mange, sier han. Men også DNB har blitt strengere med hvem de ønsker å inngå samarbeid med.

- Konkurransen i næringslivet er tøff i dag, derfor må vi stille noen krav til våre samarbeidspartnere om hva vi skal få igjen. Vi gir ikke gaver lenger, for oss er dette et samarbeid. Vi forventer i mye større grad mer tilbake enn hva vi gjorde før, sier Skirstad, og dette bør idretts- og kulturlivet merke seg, mener han.

- Mange kulturinstitusjoner og klubber er gode på dette og tilbyr god valuta for pengene de mottar, men spesielt innen idretten opplever jeg at flere er mindre gode på dette. De er mer vant til å motta gaver.

LES OGSÅ (PLUSS): - Det er en tøff tid for oss

Skirstad mener idrettslag må bli flinkere til å synliggjøre sine samarbeidspartnere.

- Skal de i media må de stå for profilering av sine partnere, for eksempel ved å stille i klær som viser hvem de samarbeider med. Her er mange veldig sløve, sier han.

Berømmer kulturpartnere

For kulturinsitusjonene er det en større utfordring å synliggjøre sponsorens merkevare, mener Skirstad.

- Det kan ikke stå DNB på sceneteppet til Trøndelag Teater, det blir for kommersielt.

Skirstad mener banken og dens samarbeidspartnere innen kulturlivet i Trondheim har funnet løsninger som fungerer svært godt.

- Jeg må berømme det Trøndelag Teater og Nidarosdomens guttekor gjør for oss. Teateret inviterer oss til utvalgte forestillinger, og i desember hvert år blir 1200 trøndere invitert inn i Nidarosdomen for konsert med guttekoret, Arve Tellefsen og Trondheimsolistene. Det er en magisk opplevelse.

Trønderenergis kutt i sitt sponsorbudsjett påviker ikke Sparebank 1 SMN sin sponsorstrategi, sier konsernbanksjef Eli Arnstad. Foto: Morten Antonsen
Regiondirektør for DNB i Trøndelag, Torgeir Skirstad, sier DNB forventer å få mer igjen av sine samarbeidspartnere enn tidligere Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN