Animasjonsutgaven av «Kikis Budservice», etter en roman av Eiko Kadono, var i 1989 den femte helaftens filmen til en av verdens ypperste animasjonsfilmskapere, Hayao Miyazaki. En perle rundt midtveis i hans karriere. Den nye spillefilmversjonen er laget av Takashi Shimizu, som er mest kjent for både de japanske og amerikanske versjonene av grøsserne «The Grudge» og «The Grudge 2».

Les om japanske grøss i dollarens tegn:

Brukbart dubbet på norsk, starter «Kikis Budservice» som en grei, om litt andrerangs versjon av den utsøkte animasjonsfilmen. Historien handler om ei jente som er heks og derfor i en alder av 13 må forlate foreldrene og prøve å finne en by uten heks for et års praksis i sin heksekunst.

Nyinnspillingen av historien mangler poesien og mye av sjarmen og varmen til originalen. Fûka Koshiba kler hovedrollen fint, men både unge jenter som flyr på sopelime og snakkende katter gjør seg faktisk bedre i animasjonsfilm enn med moderne, halvgode spillefilmtriks.

Mens historien og filmen starter som snytt ut av Miyazakis 26 år gamle perle av en film, gjør Shimizus versjon etter hvert noen vrier som det er god grunn til å stille spørsmål ved. For det første er gutten Tombo som er jevnaldrende med Kiki og var hovedsakelig snill og søt i originalen, blitt sintere, slemmere og mye mer aktiv i handlingen i denne versjonen. Dessverre, får man si.

For det andre har historien fått et redd-flodhesten-plot og et drama rundt en kvinnelig popsanger, som sammen med en mer kjønnet framstilling av barnerollene gjør at «Kikis Budservice» i økende grad vraker poesi, særpreg og en leken, fabulerende verden, til fordel for et mer middels og strømlinjeformet eventyr om ei lita heks i læretida.

13-årig heks: Fûka Koshiba i tittelrollen i spillefilmversjonen av «Kikis Budservice». Foto: Another World Entertaintment
Den nå 72 år gamle Hayao Miyazaki er en av filmbransjens mest respekterte animasjonskunstnere. Selv lot han seg «pensjonere» etter filmen «Ponyo». Hans sønner Gorō and Keisuke jobber nå begge i Studio Ghibli.