De to har ulikt syn på et tema som blir diskutert på Byscenen torsdag: Skal musikere spille gratis? Pstereo lader opp til årets festival med en debatt om både dette og flere andre temaer.

Les også: Pstereo er utsolgt

En utvikling der musikere på ulike nivåer spiller gratis på forskjellige utesteder, har skutt fart de siste årene. Noen mener dette er helt i orden og at det gir god PR for dem som opptrer. Andre peker på at gratiskonsertene svekker musikernes inntektsgrunnlag og fører til at færre går på konserter der de må betale.

– Jeg mener det er idiotisk å ta opp dette spørsmålet som en prinsipiell diskusjon, sier Sveinung Sundli, som både er musiker og en aktiv konsertarrangør.

Finnes ikke fasitsvar

– Hvorfor det?

– Fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Det er så mange ulike nivåer på musikere og konsertsteder at det er umulig å komme fram til noe klart svar. De som er kritiske til gratiskonserter, mener de også at dem som opptrer under Ungdommens kulturmønstring skal få betalt? Er de imot gratiskonserter på Torvet?

Sundli har drevet utestedet Familien i flere år og har i det siste også vært involvert i konsertvirksomheten i Kafé Skuret på Fosenkaia.

Kristoffer Lo, gitarist i Highasakite og tubaist i flere andre band, mener noen prinsipper er viktige å ta vare på.

Adressa Pluss: Pstereo-sjefen slutter

Undergraver yrket

– Musikere bør som hovedregel ikke spille gratiskonserter. Da undergraver de kunstneryrket. I vår tid er det viktig at vi er med på å styrke poenget om at kunst og kultur er noe man bør betale penger for å oppleve og bruke. Det finnes mye forskning som fastslår at kultur har stor samfunnsmessig betydning. Et samfunn uten kultur er fattig. Derfor er det viktig å se betydningen av å betale kunstnere for at de skal kunnne holde på med virket sitt, sier han.

– Snakker du nå om profesjonelle musikere, eller gjelder dette prinsippet alle?

– Så langt det er mulig, bør musikere få betalt når de spiller for et publikum. Men selv fikk jeg aldri betalt før jeg begynte å studere jazz på Sund folkehøgskole og på Jazzlinja i Trondheim. Jeg spilte gratis på mange rockekonserter før den tid, og det var helt i orden.

Har du lyst, har du lov

– For mange musikere gir det god PR å spille gratis?

– Highasakite hadde aldri vært der vi er i dag hvis vi ikke hadde stilt opp på ulike bransjetreff, som Bylarm og den amerikanske bransjefestivalen South by Southwest. Slike opptredener har gitt oss spillejobber og platekontrakter. Men da snakker vi om en helt annen type opptredener enn kommersielle konserter, sier Lo.

Les også: - Døden er mye mer enn man tror

Sveinung Sundli minner om at svært få musikere er så heldige at de kan leve av musikken sin.

– Av alle rockeband som finnes i Trondheim tipper jeg at det de siste årene er under fem som har klart å leve av musikken sin i perioder. Det tar lang tid å bygge seg opp, og du skal ha mye flaks. Å spille gratis, kan være en måte å bygge seg opp på. Dessuten er det mange som gjerne vil vise fram hva de har holdt på med i øvingslokalet det siste året. Hvis de har lyst til å spille gratis, må de selvfølgelig få lov til det. Vi må ta vare på spillegleden. Å stå på en scene kan gi store opplevelser, sier Sveinung Sundli.

Taper på konserter

Han tilføyer at de aller fleste som har spilt konserter han har arrangert, har fått betalt.

– Jeg har vært med på å arrangere mellom hundre og 150 konserter i året de siste ni årene, og jeg har tapt svært mye penger på det. Men jeg gjør det likevel, for jeg synes det har stor verdi, sier Sundli.

Flere andre temaer skal diskuteres på Byscenen torsdag. Etter en innledende runde med musikkdebatt, skal ordfører Rita Ottervik, Høyres Yngve Brox og en rekke andre politikere snakke om sine visjoner for kulturbyen Trondheim. Fredag møtes en rekke sentrale personer i musikkbransjen til et seminar der Kristoffer Lo er blant innlederne.

Debattene er et ledd i Pstereo-festivalens arbeid med å sette musikk- og kulturspørsmål på dagsorden.

Adressa Pluss: Folkefestens pris

– Jeg har vært med på å arrangere mellom hundre og 150 konserter i året de siste ni årene, og jeg har tapt svært mye penger på det. Men jeg gjør det likevel, for jeg synes det har stor verdi, sier Sveinung Sundli, som både er musiker og en aktiv konsertarrangør.