Lederen av Pstereofestivalen, Nils Heldal, var overhodet ikke sliten etter årets festival, bare lykkelig og full av energi, ifølge ham selv.

- Det gir energi å være med å lage en sånn folkefest i Trondheim, og vi mener at dette er den beste festivalen vi har hatt. Vi har rekorder på alt egentlig, utsolgt en måned i forkant, ingen kanselleringer, været var på vår side både under hele riggeperioden og under nedriggingen. Og vi har omsetningsrekord i bar og kjøkken, sier en fornøyd festivalleder og legger til at hele systemet med produsentene og frivillige aldri har vært så gjennomsmurt som i år.

LES OGSÅ: Idas dristigste og beste

Fritt for kaos

- Det har vært en veldrevet festival. Og lakmustesten på det er når du åpner dørene for første gang, hvor mye kaos er det ikke da? Hos oss er det ikke noe kaos, her vet alle hva de skal gjøre, det gjør oss veldig stolte. Så dette blir du ikke sliten av. Bare glad.

Høydepunktet for Heldal var å sitte å høre på intercomen og at alle problemene som oppsto ble løst underveis, uten at de ble så store at andre måtte inn for å løse dem.

Joakim Weibull har jobbet på Pstereofestivalen i alle år. Det siste året har han vært produsent og hatt ansvaret for all logistikk under festivalen, dvs. alt som skjer på selve området.

LES OGSÅ:Pappa og barna på Pstereo, mamma på hyttetur

Teamarbeid på skinner

- Det har vært en fryd å jobbe med Pstereo 2015. Jeg har aldri vært på et så stort arrangement som stille og rolig, men effektivt, reiser seg. Jeg har så mange dyktige folk som hjelper meg, og sammen sørger vi for at alt går bra. og at publikum som går rundt her har det bra, sier Weibull og berømmer dynamikken i teamet.

850 personer har vært i sving for å arrangere Pstereo. 25.000 mennesker var innom i løpet av festivalen, inklusiv klubbene på kveldstid.

- Vi omsatte for 7,1 millioner i år, og det er vesentlig opp fra i fjor. Det er spesielt på mat og drikke vi har hatt en økning, sier Heldal og legger til at det fantastiske været selvsagt har hatt stor betydning for suksessen. Og på slike finværsdager er det helt nødvendig at Pstereo går med overskudd.

LES OGSÅ: Utvider Pstereo til tre dager i 2016

Penger inn på «regnværskontoen»

- I år som i fjor setter vi overskuddet inn på en såkalt «regnværskonto» slik at vi kan tåle en normal trøndersk sommer også. For en dag kommer det til å være 12 grader og bortoverregn, og når det skjer, ramler omsetningen Men det er viktig at vi fortsatt får støtte fra det offentlige og ikke minst sponsorene, selv om vi går med overskudd. Eierne tar ikke ut utbytte, og vi bruker ikke overskuddet på Porscher, sier Heldal.

Og så må de altså bære over med at ikke all maten falt i smak hos alle. Geitewrapsen som ble solgt under Pstereo, laget på initiativ fra festivallederen, begeistret ikke Adresseavisens matpoliti.

- Ikke alle liker geit, men jeg liker det. Det er litt sånn at enten liker du det eller så liker du det ikke. Kjartan Kristiansen (DumDum Boys) elsket det, smiler Heldal som nå forlater sjefsstolen i Pstereo og gleder seg til å være bare publikummer neste år.

- Det er ikke sårt i det hele tatt. Og jeg begynner i ny jobb som sjef for Bennett reklamebyrå. Det er det jeg skal fylle tiden med nå. Det, og rare planteprosjekter. Jeg skal hjem å gjøre hagearbeid nå faktisk.

LES OGSÅ: Suveren Sundfør