Brutalt god dopthriller

Særdeles velgjort thriller om narkotikakrigen i grenseområdet mellom USA og Mexico.

Saken oppdateres.

De som tror tv-serie er den nye filmen i begeistring over «Narcos» på Netflix, kan ta en tur på kino og bli realitetsorientert. Uten snev av nostalgi, med sterk kvinnerolle og to strålende macho karakterskuespillere opp mot sitt beste, er «Sicario» moderne, realistisk dopthriller på sitt beste og mest intense.

Storyen er intens krim fra påtrengende virkelighetsnær narkokrig. Det som løfter «Sicario» minst ett hakk over kompetent sjangerfilm, er eminent arbeid fra noen av de beste i bransjen på sine felt. Den kanadiske regissøren Denis Villeneuve har med dette laget sin femte gode på rad, med så forskjellige filmer som skolemassakrefilmen «Polytechnique»(2009), midtøstenthrilleren «Nawals hemmelighet»(2010) og bortføringskrimmen «Prisoners»(2013) på rullebladet.

Emily Blunt spiller FBI-agent i Arizona som slutter seg til en operasjon hun ikke aner rekkevidden av. Josh Brolin og Benicio Del Toro leder en spesialgruppe som med de fleste midler prøver å få has på en dopkonge ansvarlig for død og lemlestelse på begge sider av grensa.

Les også: Advarte mot kvinne i dopthriller

Coen-brødrenes faste fotograf Roger Deakins gir filmen en stil og en tone som skiller den fra narkothrillere flest på stort og lite lerret. Scenen på drøyt ti minutter i første del av filmen, hvor spesialgruppen kjører inn og ut av den beryktede meksikanske byen Juarez, er i regi, foto, spill og musikk sannsynligvis noe av det beste vi får se på kino i år av ladet filmfortelling i thrillerformat.

Islandske Jóhann Jóhannsson som sist ble Oscar-nominert for lydsporet til «The Theory Of Everything» har begått sitt mørkeste, mest brutale soundtrack, flott matchet med et dunkelt, brutalt drama. Emily Blunt er god som FBI-agenten som blir veiviser i en slags nedstigning i et menneskelig helvete av en narkokrig, hvor der er mer svart og grått enn hvitt.

En underliggende tematikk i en klaustrofobisk, brutal thriller, er hvor dypt korrupsjonen stikker. Dessuten spiller filmen godt i tone og stemning på et effektivt, underfortalt manus, hvor det jevnlig viser seg at ting ikke alltid forholder seg slik som det kan se ut som.

Det begynner å bli ganske mange action- og spenningsfilmer med den meksikanske narkokrigen som brutal ramme. «Sicario» er først og fremst en dyktig sjangerfilm. Den skiller seg ut fordi den prøver på litt mer enn slike flest, og fordi den er besatt med toppfolk i alle ledd.

Filmens tittel forklares i starten som både et begrep om jøder som drepte romerske inntrengere i det gamle Jerusalem, og som et meksikansk ord for leiemorder. Filmen spiller godt opp til brutale assosiasjoner til begge betydningene.

I skuddlinja: Emily Blunt og Daniel Kaluuya havner i brutal gråsone i meksikansk narkokrig i thrilleren «Sicario». 

I skuddlinja: Emily Blunt og Daniel Kaluuya havner i brutal gråsone i meksikansk narkokrig i thrilleren «Sicario». 

På forsiden nå