- Vanskelig å finne en fiks ferdig sjef

Forsker Grete Wennes mener det er naivt å tro at man kan finne en fiks ferdig leder som behersker alle deler av det å lede en institusjon som Trøndelag Teater.

Saken oppdateres.

- Det er en lei tendens til at man tenker at det finnes ideelle, ferdige ledere der ute som kan gå rett inn og forvandle gråstein til gull, uansett budsjettrammer. Så enkelt er det ikke, påpeker førsteamanuensis og forsker Grete Wennes (bildet) ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, som har tatt doktorgrad i ledelse av kulturinstitusjoner.

Hun studerte blant annet Den Norske Opera og Oslo-Filharmonien i arbeidet med avhandlingen «Skjønnheten og udyret: Kunsten å lede kunstorganisasjonen». Konklusjonen er at jo sterkere eller mer kunnskapsintensive profesjoner man leder, jo vanskeligere er lederjobben. Som teatersjef kreves det at man både er en dyktig leder og en dyktig fagperson som kan lede det kreative teaterarbeidet.

- Teatersjefen går inn i lederjobben for en relativt kort tidsperiode, bare fire år, og vil bli kontinuerlig målt - også i pressen - i forhold til forestillingene, publikumsinteressen og økonomien. Det er en vanskelig jobb, og det er vanskelig å finne en som har kompetanse på alle disse områdene på forhånd. Egentlig er det ikke rimelig å kreve det av søkerne heller. Det innebærer også at det stilles spesielle krav til kompetansen til de som skal ansette denne personen, sier Wennes.

Må se de ansatte på teatret

Trøndelag Teater har en toledermodell med egen direktør, men med teatersjefen som øverste leder.

- Det betyr at teatersjefen ikke kan være økonomisk blind, påpeker Wennes.

Hun tror også den rette teatersjefen må være god til å forstå lokale forhold.

- Trøndelag Teater er unikt og har noen andre utfordringer enn man finner i andre byer og land. Å være teatersjef handler både om hvor god man er til å lese teatret og om å lære å kjenne de ansatte, som er den viktigste ressursen ved et teater. Det viktigste er evnen til å få med seg folk. Hvor god man er som teatersjef, handler om hvor god man er til å utvikle de ansatte, til å utvikle teatret og ikke minst utvikle sin egen ledelse. Derfor er fire år relativt kort tid i en slik jobb, mener Wennes.

Samhold og glød

Hun sier hun personlig mener Trøndelag Teater er best tjent med en sjef som går godt inn i lederteamet og som evner å skape samhold og glød i staben.

- Det er nødvendig for å skape vekst og utvikling ved en slik institusjon. Det er ikke sikkert det er de kjente kunstlederne som er det beste valget for å oppnå dette. Det kan like gjerne være mer ukjente navn, sier førsteamanuensen, som tror styret må gjøre mer enn å lete i de vanlige bunkene med kandidater i jakten på en person som kan fylle så store sko som den neste teatersjefen blir tildelt.

 
        
            (Foto: PRIVAT )

  Foto: PRIVAT

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå