Frode fant  lyset

Med Frode Alnæs' kjenningsmelodi «Vitae lux» (Livets lys) ble stemningen satt for årets nyttårskonsert i Olavshallen.

Saken oppdateres.

Den tradisjonelle nyttårskonserten som arrangeres i samarbeid mellom symfoniorkestret og Adresseavisen, har alltid hemmelig program og hemmelige solister - og hemmelig programleder. Men orkestret vet vi er bra - og i ekstra trygge dirigenthender denne kvelden i Nick Davies' ledelse.

Ny bunad

At Frode Alnæs var årets konferansier var åpenbart populært hos publikum, som ble sjarmert umiddelbart av nordmøringens kombinasjon av dreven musikalitet og lekent humør.

- Det er en stor ære å få være med på dette, å både få lede og spille med orkestret i en så tradisjonsrik konsert, sa Frode Alnæs bak scenen i pausen.

SE BILDENE: Minglefest på nyttårskonsert

Vinlotteri

Han hadde investert i ny nordmørsbunad for anledningen, men før han fikk utdypet sitt forhold til Trondheim
Symfoniorkester, ble praten vår avbrutt av viktigere ting.

Publikum kunne nok diskutere seg imellom om hva som var høydepunktet på konserten, men for symfoniorkestrets medlemmer er høydepunktet en fredagskveld det samme som på mange andre norske bedrifter - nemlig vinlotteriet, som altså ble holdt i konsertens pause.



Med ekstra mange deltagere i går. Symfoniorkestret var utvidet til full orkestermodell-størrelse, det var nesten like mange musikere på scenen en periode som Alnæs hadde effektpedaler under å pningsnummeret «Vitae Lux».

Talentprisgrossister

Så gikk det slag i slag utover kvelden, med to distinkte hovedspor. Den drevne svenske musikalartist Mikael Samuelson gjorde Lloyd Webber og ikke minst Bellman med stor entusiasme.

Som motvekt til Samuelsons durkdrevne og meget fysiske Bellman-tolkninger, fikk publikum oppleve fire unge og store kvinnelige talenter. Søstrene Eldbjørg og Ragnhild Hemsing fra Valdres har i en årrekke vært landets kanskje største talentprisgrossister - med lillesøster Eldbjørgs ferske Statoil/Hydro-stipend på én million kroner som en foreløpig topp. Sammen gjorde søstrene den teknisk meget krevende «Navarra» av Pablo de Sarasate.

Kulturstipend

Etter pause overtok sopranene Kari Postma og Sunniva Unsgård som kvitterte i stor stil for hvert sitt kulturstipend fra en herværende avis med populære toner fra henholdsvis Puccini og Grieg.
TrondheimSolistene fylte scenen og overtok den også i perioder alene - før alle var samlet til kraftfull allsang ledet av Alnæs til slutt.

Men én ting må kanskje spesielt publikum og arrangører øve litt ekstra på i årene som kommer. De unisone champagnekork-salutter med udelte popups under «Champagne-polkaen» var ikke helt perfekt synkronisert.

 
 
 
 
På forsiden nå