Gullvåg refser Israel

Håkon Gullvåg leverer knallhard kritikk av Israel med opp til ni meter lange bilder, i sin 50-årsjubileumsutstilling som åpner neste helg i Trondheim.

Saken oppdateres.

- Jeg har jobbet med store ting før og, men dette ble større enn vanlig. Jeg vet ikke helt hvorfor.

- Bildene har politisk sprengraft?

- Ja, det er en mer politisk utstilling enn de jeg har hatt før. Det er et resultat av engasjementet mitt det siste året som har gitt seg et direkte utslag i kunsten min. Før har jeg gått inn i støtteaksjoner og innsamlingsaksjoner, men nå avspeiler engasjementet seg direkte i bildene, sier Gullvåg.

Møtte veggen

Kunstneren har også donert kunst til inntekt for proteseverkstedet i Gaza. Opprinnelig skulle det være en oppsummerende utstilling, som fortalte litt om hva som er skjedd siden forrige utstilling i Trondheim.

Men så dro Gullvåg til Midtøsten og møtte bokstavelig talt veggen, den veggen Israel har reist.



Murmaleriet sentralt

Det motivet han malte direkte på muren på Vestbredden har han gjort sentralt i et av de største bildene på utstillingen.

Det oser krig, lidelse og fordervelse av bildet. Krigen mot palestinerne i Gaza akselererte prosessen hos Gullvåg.

- Halvparten av utstillingen har jeg gjort på to måneder etter nyttår. Sånn sett er dette en aktuell utstilling. Det brennaktuelle har satt fart i hele prosessen. Vanligvis jobber jeg mellom to og tre år med en så omfattende utstilling som dette.



- En plikt

- Venter du reaksjoner på bildene dine?

- Det blir spennende å se. Jeg har gått lenger enn før og bruker med symboler og koder som kan vekke reaksjoner. Men jeg føler meg bare som en rapportør her. Det er andre som skjender symbolene, ikke jeg. De beretningene jeg får om det som skjer gjør at jeg føler det som en plikt å bringe det videre. Men kanskje kommer det en debatt i etterkant.

Inntrykk gir kunst

- Er denne utstillingen et signal om en mer politisk Håkon Gullvåg?

- Jeg vet ikke. Jeg har gjort det jeg følte var riktig. Jeg har jo skapt debatt ufrivillig også noen ganger, gjennom å velge arena eller å male kontroversielle portretter. Denne gang har jeg vært utsatt for inntrykk som har satt spor i kunsten min, sier Håkon Gullvåg.





 
På forsiden nå