- Kvalmende av Giske

- Bruker Rockheim som valgkampprofilering, mener oppdalingen Lars Gisnås.

Saken oppdateres.

- Den eneste grunnen til at Rockheim åpner i dag, er at Giske skal profilere seg på det til valgkampen, mener forfatteren, historikeren og platesamleren Lars Gisnås.

- Hele Rockheim-prosjektet er kvalmende. Det lukter valgkamp og egenprofilering fra Trond Giske lang vei, legger han til som grunn for at han heller vil donere sin betydelige samling av sjeldne plater og plakater til «konkurrenten», Popsenteret i Oslo.

Dermed går Rockheim glipp av rundt 1000 lp-er, 600 singler, et par hundre kassetter samt en rekke plakater. En samling Popsenteret i Oslo får velge fritt i, og som Gisnås donerer gratis. Samlingen inneholder særlig mye materiale fra perioden 1976-1984.



- Et signalbygg

Trond Giske mener imidlertid at datoen for dagens nøkkeloverrekkelse var bestemt for lenge siden, før forsinkelsene ble kjent. Ellers skammer han seg ikke over å ha jobbet hardt for Rockheim.



LES OGSÅ: Rockheim utsatt igjen



- Jeg pleier ikke å ta æren personlig for politiske prosesser, men i denne saken føler jeg faktisk at engasjementet mitt har vært avgjørende for at det blir noe av. Rockheim blir et signalbygg som kan bli like viktig for Trondheim som Operaen er blitt for Oslo, mener kulturministeren.



Sjeldne objekter

Gisnås, som er historiker, forfatter og tidligere journalist, forteller at Arvid Schanke-Knudsen ved Popsenteret i Oslo mener samlingen er svært interessant.

- Den inneholder mange sjeldne objekter, for eksempel singelen «Arbeidsdag/Arbeidsløs» med artisten Geir Johansen. Den ble trukket fra markedet omtrent umiddelbart etter krav fra selveste Bruce Springsteen. Sangen var nemlig en norsk versjon av Springsteen-låta «Factory», forteller Gisnås.



Penger uinteressant

Oppdalingen har forfattet flere bøker, mange av dem historiske verk om og fra Oppdal. Han startet Oppdal Rockeklubb i 1982, var med og startet Norsk Rockforbund i 1983 og satt også som styremedlem i samme organisasjon. Som journalist skrev han blant annet for musikkavisen Nye Takter og senere for Adresseavisen.

- Har du fått verdivurdert samlingen din?

- Nei, men det er uinteressant for meg å tjene penger på dette. For meg er det bedre dersom det offentlige forvalter dette enn at barna mine overtar et lite musikkmuseum over min ungdomstid.



Aldri snakket med Rockheim

Ifølge Gisnås har han aldri vært inne på tanken om å kontakte Rockheim. Argumenter om at verdifullt materiale blir spredt flere steder har han liten forståelse for.

–Det vedgår ikke meg, det er ikke jeg som driver museum. Jeg velger bare å gi min private samling til en institusjon jeg har sans for.

 
        
            (Foto: Foto: Jens Petter Søraa)

  Foto: Foto: Jens Petter Søraa

 
        
            (Foto: Glen Musk)

  Foto: Glen Musk

 
        
            (Foto: Jens Petter Søraa)

  Foto: Jens Petter Søraa

På forsiden nå