Virtuell tåkeheim

Rockheims «virtuelle» museum er så elendig at en ikke vet om en skal le eller gråte.

Saken oppdateres.

«Virtuelle Rockheim er utålelig», skrev Dagbladet i september i år før avisen oppsummerte hele opplevelsen med følgende ord: «Hva som helst, bare ikke denne døde polygonklossen. Norsk rock fortjener bedre.»



Adresseavisen testet Virtuelle Rockheim på samme tidspunkt, men vi bestemte oss for gi rockmuseet litt tid for å rett på en del feil og mangler før vi skrev vår egen. Det handlet tross alt om en rykende fersk beta-versjon ( en teknologisk term som beskriver et produkt som fortsatt er under utvikling) av det virtuelle museet.



Men rockheim.no og programvaren Virtuelle Rockheim er tross alt laget på offentlige midler og ligger åpen for alle som ønsker å ta en titt.



Test Virtuelle Rockheim selv her



Undertegnede har anmeldt spill for Adresseavisen i ni år og har sett og opplevd sin del av dårlige grensesnitt, tekniske feil og lite intuitive løsninger. Men Virtuelle Rockheim tar på mange måter kaka. Programvaren - eller spillet om du vil - ser ut som noe som ville ha blitt avskrevet som utdatert allerede for ti år siden. Rockheim.no og utviklerne bak programvaren har nå hatt nesten to måneder på seg til å utbedre feilene. Men hva har egentlig skjedd siden da? Skremmende lite.



La oss ta det bit for bit. Virtuelle Rockheim er en interaktiv 3D-opplevelse ikke ulikt det man ser i PC-spill som «Second Life», «The Sims» eller Sonys «Home»-opplevelse på Playstation 3. Men der disse tre eksemplene faktisk byr på både underholdning og et intuitivt grensesnitt, er Virtuelle Rockheim et skrekkeksempel på hvordan man ikke skal gjøre det.



Jeg har ingen anelse om hvor mye offentlige midler som er brukt for å ferdigstille denne «virtuelle» turen gjennom det som skal bli rockmuseet i trønderhovedstaden, men jeg er rimelig sikker på at det kunne ha blitt gjort langt bedre for bare en promille av denne summen i PhotoShop, 3D Studio Max og en av de mange gratis level-editorer som finnes på nettet. Jobben ble gitt til Parallel World Labs, et utviklerstudio med base i Toronto og som strengt tatt ikke har så mye i skryteposen. Hvorfor ikke gå til det rike miljøet som allerede finnes på NTNU? Der hadde Rockheim kunnet boltre seg i ekspertise.



Om du nå undres på hva som egentlig er problemet med Virtuelle Rockheim, kan du plukke fritt fra følgende liste (som forøvrig er halvert her på grunn av plassmangel):

  • Ingen TAB-funksjon for å skifte felt på innloggingssiden.
  • Ingen "husk meg"-funksjon på innloggingssiden.
  • Systemkrav på 2 GB RAM!
  • Lenker i programvaren er ikke markerte slik at de vises som interaktive.
  • Det du klikker på har enten ingen lyd eller ingen funksjon.
  • Merkelig språkbruk ("2000-tallsdans" / "vink lettere"). Hvordan vinker man egentlig «lettere»?
  • Avatarene setter seg fast i vegger, stoler og bord.
  • Avatarene beveger seg ulidelig sakte.
  • Fonter på bokstavene som ikke passer til valgboksene.
  • Programvaren krasjer konstant.
  • Umulig å vite hva som er kontekstsensitivt.
  • Mange grå murvegger.


Virtuelle Rockheim byr også på muligheten til å se en virtuell konsert med DumDum Boys, men avatarene som skal forestile bandet består av en trommis som ser ut som han har kommet rett ut fra en punk-kollektiv i Brixton, en Kurt Cobain-wannabe som vokalist og to jenter på henholdsvis keyboard og bass som ligner mistenkelig på jentene fra 80-talls bandet We got a fuzzbox and we`re gonna use it. Gutta i DumDum flimrer tåkete forbi på et par skjermer som er plassert i bakgrunnen.



I seksjonen for musikk fra dette tiåret så ble jeg møtt med en labyrint med fritthengende TV-skjermer i et rom som hentet rett ut fra filmen The Matrix. Ganske morsomt, hadde det ikke vært for det faktum at jeg ikke kunne finne utgangen og måtte restarte hele programmet for å kunne fortsette.



Det finnes liksom ingen grenser for hvor mange feil og mangler som dukker opp jo lengre du driver og vaser rundt inne i Virtuelle Rockheim. Det finnes modifikasjoner til eksisterende spill laget av 12-13 åringer der ute som ser langt bedre ut enn dette. Det beste en kan si om Virtuelle Rockheim er at du kan chatte og danse med andre museumsbesøkende mens du er der inne – det vil si, om du kan finne noen andre.



OPPTUR: Du kan høre på (delvis) valgfri musikk mens du vandrer rundt i museumet.

NEDTUR: Avataren din går så ulidelig sakte at bare det å gå fra ett rom til et annet tar en liten evighet.

 
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå