ARVID ESPERØ:

- Synes vi skal ha kred

20. august åpnet Trond Giske og Jens Stoltenberg den virtuelle delen av Rockheim. Prosjektleder Arvid Esperø sier det fortsatt er en prøveversjon som ligger ute.

Saken oppdateres.

- Vi er fornøyde med måten vi har gjort dette på som museum. Vi har tråkket over grensen og inn det virtuelle landskapet og laget en begynnelse på noe. Det synes jeg vi skal ha kred for. Vi er ikke noen spillprodusent, dette handler om sosiale medier, svarer Esperø.



- Er dette den ferdige versjonen?



- Det er definitivt en betaversjon. Vi må vinne erfaring med dette, og vi må jo starte et eller annet sted. Vi tar i mot tilbakemeldinger, dette er et utviklingsverktøy, det skal utvikles over tid.



- Nå ble den virtuelle delen storslått lansert og offisielt åpnet av Jens Stoltenberg. Er dere ikke redd for å skremme bort potensielt faste brukere ved å lansere et slikt produkt?



- Vi jobber veldig langsiktig. Vi ser på dette som et verktøy, ikke et ferdig spill. Dette skal utvikles over tid. Det var aldri vår intensjon å presentere noe som helst som ferdig. Vi har fått mange tilbakemeldinger fra publikum, veldig mange konstruktive.



- Men er dere ikke redde for å skremme bort brukere?



- Nei, egentlig ikke. Hvis vi tenker på hva Virtuelle Rockheim kan bli, så er det blant annet som et pedagogisk verktøy for barn og unge, som vi ser stort potensiale i. Det kan brukes som forberedelse og forberedelse før man kommer på besøk i selve museet. Vi tror ikke dette kan skremme bort brukere, fordi vi har en annen målestokk på hva som er vellykket, enn å bare telle antall brukere.



- Hvor mange daglige brukere har dere?



- Ikke veldig mange, men nå har jeg ikke sett de siste tallene. Det er veldig få som er inne og bruker det. Men nå er det såpass tidlig i utviklingsfasen at det er for kjedelig for virkelig spillinteresserte og for avansert for nybegynnere.



- Hvor mange brukere er målsetningen?



- Vi har ikke satt noe mål. Vi kan ikke sammenligne oss med noen som er der ute. Vi kan si mer om det når vi har jobbet oss ut av betaverdenen og blitt mer kjent med Rockheim selv.



- Var det press fra kulturdepartementet som gjorde at dere lanserte et halvferdig produkt i august?



- Nei, vi var kommet dit at vi syntes det måtte prøves på publikum.



- Hvor mye har virtuelle Rockheim kostet så langt?



- Det er vanskelig å si, det inngår i hele vår satsning på web. Der har vi 1,5 millioner kroner over en treårsperiode.



- Synes du dere har fått valuta for pengene?



- Ja, det synes jeg, så absolutt. Vi tror når vi får åpnet selve museet og folk får se sammenhengen mellom det ”analoge” museet og nettsatsningen, så blir det lettere å se den fremtidsrettede pakken. Dette vil gi oss et stort fremtidig konkurransefortrinn.



- Hvorfor er det ikke laget også for macbrukere?



- Vi hadde ikke råd til begge deler i denneomganegne, og måtte ta et valg.



- Det mest sofistikerte virtuelle museum i verden, lovte Stacy Spiegel – har dere fått det?



- Da må du ta med hele pakka, nett og museum også. Vi får vente og se, og bedømme det etter åpningen.



- Har du selv gått inn i virtuelle Rockheim?



- Ja, selvfølgelig



- Hvordan opplevde du det?



- Jeg ser en del poenger som folk har nevnt i tilbakemeldingene sine. At det for eksempel er misforhold mellom fojaeen som er veldig stort i forhold til andre rom. Vi skal omorganisere slik at det blir enklere å bevege seg der inne



- Når er det ikke lenger en betaversjon?



- For å få det helt som vi ønsker, så ser jeg for meg et års arbeid i alle fall. Vi skal som sagt åpne museet og det har akkurat nå førsteprioritet.



 
        
            (Foto: VEGARD EGGEN)

  Foto: VEGARD EGGEN

På forsiden nå