Spiller på Nidaros Bluesfestival

Tre Små Kineserne er tilbake

I dag: Ny single. Om en måned: Første konsert på norsk jord på fem år. Om tre måneder: Tre Små Kineseres niende cd.

Saken oppdateres.

«Historien er slutt. Leve legenden» het det på Tre Små Kineseres hjemmeside i 2005, da trioen ble offisielt nedlagt. Men ingen ting varer evig, og slett ikke oppløsning av band.



Bandet møttes for en enkeltstående konsert i Kina, ved muren, for drøyt to år siden. Etter vedvarende rykteflom i noen måneder er det nå klart: Tre Små Kinesere er tilbake, med radiosinglen «Gode daga» som spilles fra i dag av, med umiskjennelig kinesersk snert.



Deres niende hele album kommer sånn cirka i månedsskiftet 14. juni. Scenecomebacket skjer på Nidaros Bluesfestival 14. april, og så blir det flere konserter/festivaler i sommer.



Bandet er seg selv likt når vi møter dem i Ulf Risnes' studio Krypten i midtbyen i Trondheim. Praten går, om alt og ikke minst ingenting. Skjønt, alle er ikke helt lik seg. Bassist Baard Slagsvold har forandret seg mye. Han har til og med fått nytt navn: Truls Waagø.



En tredel er borte



– Baard var lei kineserne, Han ville videre. Det må vi bare respektere, sier Risnes. Det var lenge snakk om at Slagsvold skulle avslutte som kineser-medlem med et knippe konserter som markerte 20-årsjubileet for utgivelsen av debutalbumet «365 fri». Jubileumsturneen ble aldri realisert, og dermed blir gjenforeningen med nytt medlem. Eller nesten nytt da, Waagø, med fast basis i Trondheim Symfoniorkester, er med i den utvidete kineser-famlien. Han spiller med Risnes i Motorpsykkel og han var også inne som erstatter for Slagsvold i Tre Små Kinesere en periode før nedleggelsen i 2005.



–Det er store sko å fylle. Slagsvold er en glimrende musiker og arrangør, og skrev jo også gode låter. Men jeg får fylle bassist-rollen på min måte, sier Truls Waagø.



Publikum har mast



Tre Små Kinesere var på 90-tallet etablert som den mest trondhjemske av alle popband. De hadde stor platesuksess, spesielt med debutalbumet og sitt fjerde album «Hjertemedisin». I de første årene fikk de to Spellemannpriser og mange platetrofeer. I ettertid er det i hjembyen deres status har vært spesielt sterk. En facebook-gruppe som var etablert med ønske om gjenforening fikk flere tusen medlemmer.



– Det tyder på god timing at vi og publikum har tenkt gjenforening nesten i takt, sier Hegge.



– Engasjementet er rørende. Selv har jeg savnet kineserne fra vi ble oppløst. Jeg trives ikke som soloartist, og merket godt at låtene mine i det siste årene har blitt mer og mer «kinesiske»¿



– Hva er forskjellen?



– Soloalbumet mitt som kom i 2008 var bygd opp rundt elgitar, kineserne har akustisk utgangspunkt. Låtene blir mykere, søtere – og så blir det noe helt spesielt når kineser-koringen kommer inn, konstaterer Risnes.



Mange av de sterkeste låtene til Tre Små Kinesere har vært skrevet av Risnes og Hegge i felleskap, så som «Agnar Mykle», «Svartlamoen», «Klassebildet» og «Dørstokkmila». De har tatt opp det låtskriversamarbeidet. Noen av låtene på den nye plata er skrevet av alle tre.



Soloplate nummer to fra Risnes ble til Kineserplate nummer ni. Nå gjenstår stort sett bare finpuss i studio før neste kapittel i Kineser-soga starter ved albumutgivelse 14. juni.



Utvidet på comeback-konsert



Men allerede i dag er første smakebit av albumet tilgjengelig – og så skal bandet tjuvstarte gjenforeningsturneen på åpningskonserten på Nidaros Bluesfestival 14. april. 850 billetter til konserten blir lagt ut i dag. Jan Engen i Nidaros Bluesfestival forventer stor pågang.



– Det blir en begivenhet for oss alle, sier Øystein Hegge. Bandet har ikke fintenkt på repertoaret, men lover at det blir alle de aller mest kjente låtene og kanskje noen mindre kjente. Men bandkonstellasjonen blir spesiell. Tre Små Kinesere har nesten helt siden starten alltid vært minst fire på scenen, det er ikke få trommiser de har slitt ut gjennom 20 år. På konserten på Royal Garden 14, april vil de dessuten ha med en ekstra gitarist og en på keyboard. Både for å få utfyllende lydbilde og for at musikerne skal ha flere muligheter på scenen.



– Det åpner altså for gymnastiske øvelser?



– Du vil ikke tro hva vi har øvd på, sier Ulf Risnes og legger ut om Øystein Hegge opp/ned i tau fra taket spillende trekkspill. Vi vet ikke helt om vi tror på det. Sangene skulle da også være attraksjon nok i seg selv¿





 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

  Foto: Rune Petter Ness

På forsiden nå