Sjokk i kulturlivet

Kulturkjendisene forteller om de beste minnene fra Uffa-huset.

Saken oppdateres.

- Hæ? Hva sa du? Det var et sjokk. Skikkelig trist, sier Sola Jonsen.

DumDum Boys-trommisen hadde ikke fått med seg nattens hendelse da adressa.no ringte like før klokka ti onsdag formiddag.

Natt til onsdag ble Uffa-huset i Frostaveien i Trondheim totalskadd i brann. Ingen personer kom til skade.

- Har betydd mye

Han forteller at det var et sted han var hyppig innom tidligere.

- Uffa betydde mye for oss. Wannskrækk startet der, oppsummerer Jonsen.

Wannskrækk var et punkband som oppsto på slutten av 70-tallet, og som var forløperen til DumDum Boys.

- Uffa må reise seg igjen, det må jo eksistere, fastslår Jonsen.

- Trist og rart

- Hva er ditt beste minne?

- Konsertene, at man alltid kunne stikke innom og møte folk og høre på musikk. Det er trist og rart at det er borte, sier Jonsen, som også trekker frem jubileumskonserten i 2006 som et fint minne. Da gjennoppstod DumDum Boys som Wannskrækk og spilte på 25-årsdagen for Uffa.



LES MER: Uffa i nostalgirus



- Hva har Uffa betydd for Trondheim?

- Det var en alternativ plass hvor man kunne holde på med musikk. Det var et samlingspunkt for ungdom, oppsummerer musikeren.

Svartlamoen-forløper

Eier av Uredd designkontor, Gaute Busch, har allerede vært innom Frostaveien for å se ødeleggelsene med egne øyne.

- Det er veldig trist. Uffa har betydd utrolig mye for veldig mange i flere år, sier han.

Selv var han ofte innom huset i perioden da han var rundt 16 til 23 år. Han oppsummerer stedet som en plass hvor undergrunnskulturer av forskjellig slag møtte hverandre.

- Svartlamoen er et produkt av Uffa på mange måter, sier Busch, som startet sin spede karriere innenfor grafisk design med å lage konsertplakater i huset.

- Uffa er ikke død

Designeren mener det nå er viktig å huske at Uffa ikke er begravet på noen som helst måte.

- Uffa er ikke historie. Huset er bare et hus. Ungdom for fri aktivitet var en bevegelse, og ikke en bygning, understreker Busch.

Betydningen av Uffa kan til og med sees i et globalt perspektiv ifølge Busch.

- Man kan si at det var en del av en global mentalitet, og det tror jeg alle som har og hadde tilknytning til huset kommer til å huske, sier han.

- Hva er ditt beste minne?

- Det ligger mange gode minner i veggene, men jeg husker spesielt godt støttekonserten for kafé Knallhard på tidlig 90-tallet. Da spilte blant annet Motorpsycho og Funny Farm.

Unike konserter

Bård Flikke, markedssjef for Pstereofestivalen, er i samme sinnsstemning som de andre i kulturlivet.

- Jeg syns det er veldig trist. Det har vært et viktig miljø gjennom snart tredve år, sier han.

- Rent personlig var jeg en aktiv del av det i store deler av ungdomstida mi. Jeg hadde veldig mange nære venner der, vi fikk uttrykt oss kreativt og arbeidet politisk. Og jeg syns jo fortsatt det har en viktig rolle i samfunnsbildet, sier Flikke.

Spesielt innen musikk har det vært et øvested for mange band, et samlingssted i bokkafeen, og et konsertsted.

- Man fikk muligheten til å å oppleve konserter man ikke fikk sett noen andre steder. Uffa har helt klart hatt en viktig rolle for den alternative musikken i Trondheim.

- Hva er ditt beste minne?

- Jeg har mange minner fra Uffa. Det her var storhetstida for Giljotin, som var en avis som kom ut derfra. Det var en veldig spennende tid, konkluderer Flikke.

Minnes Giljotin

Alexandra Beverfjord, nyhetsredaktør i Dagbladet ble trist da hun hørte at huset hadde brent ned.

- Uffa har hatt en sterk posisjon i Trondheim, både politisk og kulturelt, Det har vært en utrolig spennende plass hvor folk som har gjort mye for byen senere har fått utfoldet seg.

Hun oppsummerer Uffa som et sted hvor de som ikke følte seg hjemme i noe politisk parti, for de som drev med miljø- og dyrevern, antirasisme og generell engasjement for samfunnssaker.

Beverfjord husker godt første nummeret av avisa Giljotin.

- Vi hadde Marvin Wiseth i en hamburger husker jeg, det var skikkelig tabloid.

«Ungdomsopprørets høyborg»

Håkon Gebhardt, tidligere Motorpsycho-trommis, var ikke en del av det aktive Uffa-miljøet, men har likevel et forhold til bygget.

- Jeg har opplevd mange fine konserter, både som tilskuer og deltaker, sier Gebhardt, som sykler forbi huset hver dag.

Han mener at Uffa var noe av det som ga følelsen av at man bodde i en by - at man var del av et større nettverk.

- Uffas betydning har vært å gi motvekt. Det er sunt å ha et «ungdomsopprørets høyborg», mener han.

- Vondt i magen

Motorpsycho spilte på Uffa en rekke ganger, og hadde blant annet slippfest for «Demon Box» på huset.

- Jeg har ikke tenkt meg bortover. Dette er jo tragisk. Jeg fikk vondt i magen da jeg hørte om det, sier musikeren som er bosatt i Trondheim.

Gebhardts beste minne er en Alice Donut-konsert. Ellers synes han det var flott med et sted hvor festen ikke var ferdig før man var ferdig selv.

- Holdt punken i live

Ulf Risnes, mest kjent som vokalist og gitarist i Tre små kinesere husker at han var innom da Uffa holdt til i Kjøpmannsgata, og at bandet spilte inn en demo på Uffa-huset på Buran.

- Jeg håper man får bygd det opp igjen. Det er mange som har godt av at det finnes. Det har vært viktig for undergrunnskulturen. De har holdt punken i live. Noen vil kanskje si at de ga den kunstig åndredrett?

Musikeren forteller at kineserne hadde begrensede ressurser da de spilte inn demoen på Uffa, og at de var svært takknemlige for å få komme dit.

- Vi la på strykere på Uffa, og det var lite typisk, men veldig fin mulighet for oss, oppsummerer Risnes.

 
 
        
            (Foto: HENNIG BETTEN)

  Foto: HENNIG BETTEN

 
        
            (Foto: HENNING BETTEN)

  Foto: HENNING BETTEN

På forsiden nå