Dream Theater til Norge med ny trommis

Dream Theater vender tilbake i Norge for første gang med sin nye trommeslager.

  Foto: Rick Wenner

Saken oppdateres.

Det vakte mye oppstyr da mestertrommis Mike Portnoy i 2010 valgte å forlate bandet som han hadde vært med på å grunnlegge, fordi de andre ikke ville ta pause etter 20 ustoppelige år på farten, men kjøre på.

Portnoy prøvde seg i Avenged Sevenfold, men fikk ikke bli med permanent. Og da han ville «hjem» igjen, sa Dream Theater blankt nei. I stedet fant bandet frem til en ny Mike, med etternavnet Mangini.

Om en drøy uke inntar veteranene innen progmetall Valhall-arenaen i Oslo, og byr på sin kjente blanding av progrocklåter med symfoniske elementer, metal, hardrock og kraftpopballader.

– Vi kommer til å gjøre mye fra den nye platen, blandet med gamle sanger fra katalogen vår, lover John Petrucci, kalt «gitargud» av Rolling Stones da bladet kåret de 10 beste progrockbandene gjennom tidene nylig.

– Objektivt øre

I september i fjor slapp Dream Theater sitt ellevte studioalbum, kalt «A Dramatic Turn of Events», det første uten Portnoy og der Mangini spilte. Men den nye trommeslageren fikk ikke være med på å utforme låtene.

– Han var ikke med i studioet i New York der vi fire andre møttes for å lage låtene ferdige. Vi hadde allerede en klar visjon om hva vi ville ha; et svært cinematisk og bredt lydbilde, som også var rent og sonisk interessant, sier Petrucci, som skriver all musikken, og som nå dessuten står for hovedvekten av tekstene.

På telefon fra Long Island, New York sier Petrucci seg uenig i presseskrivet til sitt eget band om at endringen i besetning skulle ha ført til en kreativ nyblomstring.

– Stod det det? Jeg har skrevet all musikken fra starten, dette er det jeg gjør. Ja, dynamikken i bandet har endret seg litt. Det er en forandring i besetningen, men det har vi vært gjennom flere ganger, sier han bestemt.

Petrucci produserte også «A Dramatic Turn of Events» – og det er første gang han har hatt produsentansvaret alene. Blant annet har Portnoy vært medprodusent på de fem forrige skivene. Petrucci medgir at det var en utfordring. Og i en sjanger kjent for låter som aldri tar slutt, og der han selv er erklært en av de beste gitaristene noensinne, hvordan behersket han seg?

– Som produsent må du se helheten, det store bildet, og holde deg på sporet. Jeg klarer å ha et objektivt øre når det kommer til mitt eget gitarspill, hevder Petrucci.

– Et tegn

«A Dramatic Turn of Events» gikk inn på 10 på topplistene i 14 land, ifølge hjemmesiden. I Norge gikk den rett inn på 5. plass på albumlisten.

Petrucci skryter overfor NTB av sitt norske publikum.

– Det er steder i verden hvor jeg ser vi er svært populære, og Norge er blant disse stedene hvor vi har en sterk forbindelse og der fansen er svært pasjonerte, sier veteranen som også var blant Dream Theater-grunnleggerne tilbake midt på 80-tallet.

– Det var fra den tiden lydbildet vårt stammer fra. Vi var bare unggutter, og jazzfans. Det nye albumet kommer fra disse røttene, der vi mikser det melodiske sammen med andre innflytelser.

Før jul fikk Dream Theater sin første Grammy-nominasjon noensinne, for sangen «On The Back of Angels» i kategorien for beste hardrock/metalopptreden. Det ser Petrucci som et godt tegn:

– Vi kom dit på våre egne premisser, så det føltes godt. Progressiv musikk har alltid vært her, men kanskje er dette et tegn på at noe skjer? Du har unge band som også vender seg til sjangeren.

 
        
            (Foto: Rick Wenner)

  Foto: Rick Wenner

 
        
            (Foto: Rick Wenner)

  Foto: Rick Wenner

På forsiden nå