Overgriperens makt

Provoserende nøktern, men likevel rystende skildring av en pedofil med et barn i kjelleren.

Saken oppdateres.



MICHAEL
Østerriksk drama
Regi: Markus Schleinzer
Med: Michael Fuith, David Rauchenberger

En hverdagslig skildring av en pedofil mann, framstilt som en selvrettferdig, grå alminnelig fyr, mellom jobb og overgrep, låter som en skikkelig feelbad-film. Det er lett å finne grunner til å ikke ville utsette seg for sånt, men på sine premisser er «Michael» en motbydelig, imponerende god film. En bemerkelsesverdig debut, som vakte blandede reaksjoner i Cannes i fjor.

Østerrikske Markus Schleinzer har bakgrunn som castingansvarlig for bl.a. Michael Hanekes «Det hvite båndet» og Ulrich Seidls «Hundedager». 41-åringens debut føyer seg inn i rekken av nye, ubehagelige og utfordrende filmer fra Østerrike. Film egnet til å få folk som opplever landet gjennom dem til plassere det langt ned på lista over feriemål.

«Michael» har et slags ekko av flere saker med overgrep og bortføring i Østerrike, men filmen er fiksjon. Mens vi i media ofte møter pedofile som noen av vår tids verste monster, er den 35-årige forsikringsselgeren som hovedperson her, tilsynelatende en helt alminnelig, grå fyr. Ved å skildre ham som en pertentlig mann som kunne vært hvem som helst sin kollega eller nabo, blir filmen ekstra ubehagelig.

Snarere enn å normalisere overgrep eller Michaels forkvaklede syn på barn og seg selv, sier filmen at det verst tenkelige kan finne sted der man ikke skulle tro at sånt kunne bo. Noen vil bli provosert over at filmen et stykke på vei ser hovedpersonen med hans eget blikk, men den kjølige skildringen av forholdet mellom mannen og det bortførte barnet gjør i mine øyne filmen ekstra vond og rystende.

Michael Fuith gjør imponerende innsats i den voksne hovedrollen. Filmen er en påkjenning, men ikke spekulativ, snarere et isende bilde av den skrudde selvforståelsen til et menneske som gjør det verst tenkelige mot et lite barn. De verste bildene overlates til publikum. Om filmen har et budskap, er det at familie, venner, kolleger og naboer ikke bør la kjellermenneskene blant oss få operere så uforstyrret som «Michael».

Fæl, men god: Den østerrikske filmen «Michael» skildrer en pedofil forsikringsselgers utspekulete grep om et bortført barn. 

Fæl, men god: Den østerrikske filmen «Michael» skildrer en pedofil forsikringsselgers utspekulete grep om et bortført barn. 

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå