- Dårlige forfalskninger

Eksperter hevder Rockheim-utstillingen med Beatles-autografer består utelukkende av forfalskninger.

Saken oppdateres.

To ledende eksperter på Beatles-autografer slår kategorisk fast at utstillingen «Get back» på Rockheim består av 100 prosent dårlige forfalskninger. Utstillingen inneholder signerte utgaver av alle albumene The Beatles ga ut, i tillegg til flere soloalbum og en signert gitar.

Se de signerte omslagene fra utstillingen her.



Fremkaller latter

Tyske Frank Seltier er blant Europas fremste eksperter på Beatles-autografer og har jobbet med Beatles-memorabilia i 25 år. Han driver selskapet Bavarian Beatles Store. På oppdrag fra Adresseavisen, gikk Seltier gjennom høyoppløselige bilder av alle de 36 plateomslagene som er utstilt. Han mener alle autografene i samlingen er forfalskninger. Noen av signaturene fremkaller latter hos Seltier.

– De fleste er veldig dårlige forfalskninger. Bokstavene er helt annerledes enn hvordan de skal være. Noen av albumene fra 60-tallet er signert med tusj. Jeg har aldri sett Beatles-signaturer fra den tiden som er gjort med tusj, sier han.

I denne diskusjonstråden på nettstedet autographmagazine.com mener også de fleste deltakerne at de fleste signaturene er dårlige forfalskninger.



Utilstrekkelig dokumentasjon

Eieren av samlingen, Einar Arne Iversen, er i besittelse av rundt 250 signerte musikkalbum.

– Dette er et arbeid som har gått over mange år, og det vil være forferdelig om det skal vise seg at alt er forfalskninger. Da skal jeg ha trådt veldig feil, og det har jeg litt vanskelig for å tro, sier han.

Iversen legger til at han gjerne tar imot dokumentasjon som hevder at samlingen er falsk.

– Det er en skog av meninger om hva som er ekte eller ikke. Om ikke alt, så føler jeg at mye av det som henger på Rockheim i mine øyne er ekte. Jeg har inntrykk av at mine kontakter har vært ærlige folk, forteller Iversen, men vedgår at hans dokumentasjon ikke er tilstrekkelig.



– Treg og ustø hånd

Amerikanske Roger Epperson stempler også alle signaturene som falske. I likhet med Seltier, jobber Epperson med autentisering av autografer.

– Formen på signaturene er ikke i nærheten av å være riktige. Noen er skrevet med en treg og ustø hånd. Dessuten er Beatles-autografer enkle å datere, og mange av forfalskningene i samlingen er fra feil årstall i forhold til når platen ble gitt ut, påpeker han.



Avtale om endelig autentisering

Frank Caiazzo er en av verdens ledende eksperter på Beatles-autografer, men har forpliktet seg til å kun autentisere signaturer for et auksjonshus. Einar Arne Iversen har avtale om at amerikaneren skal vurdere samlingen hans når Caiazzos kontrakt utløper.

– Når jeg kommer så langt at Frank Caiazzo eller andre i hans format får verifisert samlingen, og finner feil og mangler, så må jeg bare beklage at min egen og mine kontakters kompetanse ikke strakk til. Det vil jeg da beklage overfor alle Beatles-samlere verden over, sier Iversen.



Rockheim sjekket ikke

Rockheim gjorde ingen egne undersøkelser for å verifisere at Beatles-samlingen var ekte, men stolte på Statoil, som står bak utstillingen.

– Det er selvsagt fryktelig beklagelig om det viser seg at utstillingen er falsk, sier direktør for Rockheim, Petter Myhr.

«Get back» er en utstilling produsert av Statoil, hvor samleren Einar Arne Iversen er ansatt.

– Utstillingen ble hentet i tillit til fagfolk som Statoil har til å jobbe med kunst, og kompetansen til Iversen, som har et veldig bra nettverk i samlermiljøet, sier Myhr.

Statoil har også nøyd seg med å stole på samlerens kompetanse.

– Vi har ingen grunn til å betvile at Iversen har jobbet grundig med å sikre at de enkelte signaturene er ekte, sier informasjonssjef Bård Glad Pedersen.

Rockheim vil be Einar Arne Iversen om å legge frem dokumentasjon for autentisiteten av autografene, og deretter avgjøre hvilke konsekvenser det får for utstillingen.

– Vi tar denne saken fryktelig seriøst, og ønsker ikke å føre noen bak lyset. Uansett utfall, vil vi ta lærdom av dette når det gjelder verifisering av det vi stiller ut, sier Myhr.

Les hele saken i Adresseavisens papirutgave.

 
 
 
 
På forsiden nå