Vel blåst i prinsesse Astrids musikkpris (anmeldelse)

Trondheim symfoniorkester

Steinar Granmo Nilsen, horn

Frode Amundsen, tuba

Marius Hesby, Trombone

Gøran W. Nilson, dirigent

Musikk av Svendsen, Mozart, Williams, Creston og Sibelius

Det er mange forskjellige juleritualer. Noen av dem har lite med julen å gjøre. Slik er det med prinsesse Astrids musikkpris. I hvert fall ble det høytid med de tre energiske finalistene som sto frem på podiet i Olavshallen i går kveld. Selv om det var stort spenn i programmet, var det mye som forente de tre. De hadde alle en ungdommelig energi som nærmest er en forutsetning for å kunne gjennomføre blåsekonserter. De representerer en fysisk anstrengelse som vanskelig lar seg skjule. Men med disse tre var det i tillegg nok av overskudd slik at det musikalske løftet også ble formidabelt.

Mozarts hornkonsert er alltid en nervepirrende opplevelse. Likevel greide Steinar Granmo Nilsen å roe den helt ned. I hans fremførelse dreide det seg bare om musikken. Og den er det selvfølgelig mye av i Mozart. Det er melodiske linjer, det er dramatiske effekter og det er humor. Det er med andre ord så mye som skal forløses at ham nytter det ikke å spille uten et vell av overskudd. Det hadde Steinar Granmo Nilsen, og det på en måte som viste oss hvor mangfoldig Mozart egentlig er.

Slik sett var det større utfordringer for Frode Amundsen. John Williams' tubakonsert er ikke like velskrevet. Derfor måtte Amundsen løfte den så å si på egen hånd. Det greide han på en overbevisende måte. Så overbevisende var det at han gikk av med seieren. Selv om Paul Creston er en langt mer anonym komponist enn John Williams har han skrevet en glitrende trombonekonsert. Her er det fullt av liv og store klanger. For Marius Hesby var det derfor bare å trekke seg selv etter hårene slik at han kunne bære den like mye som hele orkesteret til sammen. Det var ikke langt unna han greide det. Han greide det i hvert fall så godt at han delte andreplass med Steinar Granmo Nilsen. På den måten fikk de tre finalistene også orkesteret til å virke meget inspirert i Svendsens «Norsk kunstnerkarneval» og Sibelius' «Alla marcia» fra Kareliasuiten.