Etter mye om og men, blant annet etter at Olavsfestdagene takket nei, er det nå klart at Motorpsycho får med seg Ståle Storløkken, TrondheimSolistene, Trondheim Jazzorkester og Ola Kvernberg på en framføring av vinterens doble albumutgivelse «The Death Defying Unicorn» i Trondheim. Selvsagt med spektakulært lysdesign fra Pekka Stokke.

Det skjer i Olavshallen mandag 19. november, åtte dager etter at den samme besetningen spiller i Operaen i Oslo.

Billettsalget starter førstkommende fredag kl. 11.

– Det er utrolig tilfredsstillende å se at en kan gjennomføre noe så kompromissløst. Vi har lært mye av det, men starter samtidig på null igjen nå, sier gitarist Hans Magnus «Snah» Ryan.

– Store deler av energien vår siden 2009 er gått med til «Enhjørningen», og du går alltid inn i en eksistensiell krise på slutten av en sånn sirkel. Lykken er når du er midt i prosessen, da den fyller hodet helt, legger bassist Bent Sæther til.

Ut av systemet

Det blir ikke første gang de to og trommis Kenneth Kapstad samt keyboardist Ståle Storløkken framfører verket. I vinter og vår gjennomførte de en turné på 30 jobber der de spilte albumet fra start til mål som kvartett, uten de ambisiøse stryker- og blåserarrangementene fra plata. En ny situasjon for bandet som er vant til å endre settliste radikalt fra kveld til kveld.

– Det var mer sånn at vi bare nesten klarte å lære oss låtene skikkelig før det var over, vi sang vel helt riktig tekst bare to ganger, smiler Bent.

– I dette formatet blir du halvannen time inne i ei konsentrasjonsboble, det var ekstremsport. Kroppen og hodet blir tyna på en herlig måte, sier Snah.

Les anmeldelsen av kvartettversjonen her

«Unicorn»-prosjektet startet som et bestillingsverk til Moldejazzen, men bandet følte et tomrom da den ene konserten var over.

– Det føltes litt sånn halvveis, med lite uttelling for mye innsats. Jeg tror det var bra at vi tok oss råd og tid til å fullføre prosjektet skikkelig. Få det ut av systemet, sier Bent, som tror Storløkken føler det likedan.

– I bestillingsverk-verden og blant jazzmusikere er det jo ofte to konserter og vekk me'n. Det deles ut spenn, verket oppføres én gang, før det blir arkivert, sier Snah.

Skyter fra hofta

Bent og Snah virker særdeles rolige og trygge på at storskalaprosjektet skal gå bra («men spør oss igjen i starten på november»). Turneen i vår har gjort dem trygge på at kvartetten i seg selv bærer musikken og at den står støtt. De har ikke satt av mer enn to dager til øving med alle til stede.

– Vi skyter litt fra hofta, men vi føler oss trygge på at det blir bra læll. Musikken er jo skrevet, det er få løse tråder. Vi KAN denne plata, det er bare snakk om å «super size» det. Så skal vi jo spille med skjerpa folk som vi stoler på, utdyper Bent.

De tør å love en konsert med mer dynamikk enn i kvartettversjonen, men garanterer at det skal buldre like kraftig når de først drar til

– Orkesterarrangementene er ikke bare utfylling, det er like mye friksjon og motstemmer, mener Snah.

Flyttes én dag

I onsdagens papiravis heter det at konserten vil foregå søndag 18. november, men produsent Svein Bjørge opplyser til adressa.no at de har blitt nødt til å skyve konserten én dag.

– Søndagen så bra ut for alle da vi forhandlet fram den opprinnelige datoen, men nå viser det seg at flere av musikerne har oppdaget at de har andre forpliktelser den dagen. Derfor må vi flytte konserten én dag til mandag 19. november, forklarer Bjørge.

Les større intervju med Motorpsycho i onsdagens papiravis.

Eksistensiell krise: Motorpsycho forteller at slutten av hvert prosjekt medfører en eksistensiell krise. Men det mangler ikke på planer framover. Foto: MARIUS SUNDE TVINNEREIM
Tok seg tid og råd: Snah og Bent har brukt det meste av tiden siden 2009 på «Enhjørningen»-prosjektet, men er glade for at de har brukt tid og penger på å ta det helt i mål. Foto: MARIUS SUNDE TVINNEREIM