Kampen om rockarkivet

- Rock på museum en selvmotsigelse

Politikerne vil bruke millioner på å sette rockhistorien på museum. Unge musikere mener rock passer best på scenen.

Saken oppdateres.

– Bruk pengene på de som spiller rock isteden, sier Jonas Skybakmoen, vokalist i Johndoe.

Oslo og Trondheim er de skarpeste konkurrentene i kampen for å få det planlagte pop- og rockarkivet med tilhørende museum. I en opphetet debatt mellom bransjetopper og politikere har stemmen fra rockerne vært nesten fraværende så langt.

– Det virker som om dette er en sak mest for politikerne og fylkesordføreren, med mye politisk spill rundt. Politikerne burde begynne med de som er unge i dag og skrinlegge prosjektet med å skue tilbake på Prudence. Det hadde vært morsomt om politikerne styrte like mye på for å etablere øvingslokaler og andre ting som kan styrke tilveksten av rockeband. Da vil jo Trøndelag faktisk bli et rocksentrum om ti år, sier Jonas Skybakmoen, vokalist i Johndoe.

Han synes ikke Trondheim er et naturlig valg.

– Hvis man skal se på antallet band og betydningen de har hatt for rockhistorien, er det ingen tvil om at Oslo er sentrum i dag. Men det er selvfølgelig bra distriktspolitikk å få et museum hit, sier Skybakmoen.

- Tenner på alle pluggene

Per Borten i Cadillac mener rock på museum er en selvmotsigelse.

– Når det kommer til konseptet rockmuseum, tenner jeg på alle pluggene tvert. Rock på museum er en råtrist tanke. Jeg er tilhenger av å bygge et arkiv, men det kan jo ikke koste 100 millioner. Det jeg er redd for, er at midlene til et slikt museum skal tas fra den statlige musikk-pengesekken. Jeg vet om så mange ting som er viktigere enn å dyrke gammel, norsk rock. Den rocken som skjer nå i Norge og Trondheim er viktigere å få ut i verden, sier Borten.

– Hvor bør et arkiv ligge?

– Oslo virker mest fornuftig. Men hvis folk i Trøndelag synes det er gjevt, så gjerne for meg.

– Hva bør det inneholde?

– Et arkiv med samtlige norske utgivelser. Til alle som ønsker seg opplevelser med rock n roll sier jeg bare: Gå på konserter og kjøp nye plater.

Åge vil ha utdanning

Veteran Åge Aleksandersen brenner heller ikke for selve museumsbiten, men synes det er mye positivt å hente i planene fra trøndelagsalternativet.

– Ideen om næring og utdanning i Namsos synes jeg er utrolig interessant. Logistikken i denne bransjen trenger desperat flinke folk. Alt fra gitar-roadier til markedsføringsfolk. I Namsos er det nå gode muligheter for å lage «skole» av faget og etablere et fagmiljø, sier Aleksandersen.

– Hvor bør det ligge?

– Trøndelag. Arkiv og museum er best å ha i Trondheim på grunn av Ringve, universitetet og musikkmiljøet i Trondheim generelt. Sentraliseringstanken i slike lokaliseringssaker er gammeldags. Med all slags teknologi er avstanden lik null.

– Hva bør det inneholde?

– Det er viktig å unngå museale ting som Gibson-gitar i monter eller cowboyboots-utstilling. Slik jeg har oppfattet konseptet er interaktivitet, ny elektronikk og opplevelse satsningen, og det støtter jeg.

– Hva sier du til Per Borten som mener rock og museum er en selvmotsigelse?

– Historien har man med seg uansett, og uten Jimi Hendrix hadde ikke han vært store karen. Likevel støtter jeg tanken hans om å tenke fremover og på aktualitet, derfor synes jeg utdanningsbiten er den mest interessante.

- Ikke samme pott

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har frontet trøndelagsalternativet i kampen mot Oslo og andre konkurrerende byer.

– Har prosjektet vært mer politikerpynt enn et ønske fra rockerne?

– Bransjen har selv etterspurt dette. Det har vi grepet tak i fordi vi mener rockarkiv og museum passer best her, sier Sandvik, som ikke er særlig overrasket over at den nye generasjonen rockere protesterer på pengebruken.

– De skal være mot det etablerte og institusjonaliserte, men jeg tror nok en del av dem kan havnet i monter på museet selv etterhvert. Uansett vil ikke dette gå på bekostning av tilskudd til utøverne, for pengene kommer ikke fra den samme potten, sier fylkesordføreren.

Han mener et rocksenter ikke primært er til for rockerne.

– Musikken er et av de sterkeste uttrykkene i vår samtid og noe som veldig mange har sterke minner knyttet til – enten det gjelder det første kysset eller sommeren 1952. I motsetning til viser, jazz og folkemusikk, har ingen samlet inn og dokumentert pop og rock ennå, sier Sandvik.

 
 
På forsiden nå