Kvinner i myke linjer

Fotograf Lasse Berres første separatutstilling rendyrker kvinnen.

Saken oppdateres.

Alle de 39 bildene i «Female» er tatt med det samme beundrende blikk.

- Finnes det noe mer fascinerende? spør Lasse Berre (bildet) og venter knapt på noe bekreftende svar. Med stødig fokusering på kvinners ansikt og kropp gjennom mange år er han sikker i sin sak. Han kjenner dette motivet, de enkle og rene linjene, de grasiøse bevegelsene og den feminine ynde. - Men jeg slutter aldri å undre meg likevel, sier han. I bunn og grunn er kvinnen fortsatt et uløst mysterium.

I «Female» går han så nært han kan, avdekker det spesifikt kvinnelige i linjer og form. Med et mykt, forsiktig lys kjærtegner han sine modeller, fremhever konturer og detaljer, mens han lar andre deler av kroppen gli inn i et hemmelighetsfullt mørke. Her stilles kvinnekroppen til skue gjennom en maksimal, direkte eksponering, men bildene gir likevel ikke noe svar, noen endelig forklaring. Kropper og ansikter nærmer seg, men glir unna og lar seg ikke fange og forstås.

Et mysterium

Slik gir bildene et tydelig uttrykk for fotografens følelse av det uutgrunnelige i kvinners kropp og sinn. Fascinasjonen og mysteriet lever videre etter denne langvarige fordypning, som de siste ukene har kommet til overflaten i Galleri sg i Kjøpmannsgata, i Berres første større presentasjon som fri kunstfotograf. - Ved siden av alle kommersielle oppdrag har jeg lenge drevet med denne typen fotografering. «Female» er satt sammen av bilder jeg har tatt i løpet av de fem siste årene, til dels i konsentrerte serier. Det er godt å arbeide uten føringer og begrensninger som bestemmes av andre, selv om det i dette arbeidet også må settes opp egne rammer for hva jeg vil. Kvinnekroppen har vært et naturlig tema ettersom jeg i så mange år har drevet med modell- og reklamefoto. Men neste gang kan det bli et annet tema jeg fokuserer på, f.eks. natur. Jeg tar i hvert fall sikte på å fortsette med slike utstillinger, sier Lasse Berre, som også antyder at «Female» kan komme til å bli vist i andre gallerier.

Madonna og hore

Med utstillingen går Berre inn i en lang tradisjon i kunsthistorien, der fortrinnsvis mannlige malere, tegnere og fotografer har fremstilt kvinner, fra det idealiserte sinnbilde på renhet og dyd til de mest utfordrende bilder på moralsk forfall og menneskelig svakhet. Berre tar ingen direkte stilling til tradisjonen i spennet mellom madonna og hore, men bringer selv inn kontraster i sin egen skildring av kvinner. Fra to sterkt belyste og eksponerte, «glatte» reklamebilder er spranget stort til den mer vare estetikken i utstillingens kunstbilder. Her anonymiseres kvinnen av masker, tynne tekstiler og dunkelt mørke, men hyllesten og beundringen er like utilslørt om lyset er aldri så svakt og de feminine linjene så vidt skimtes som en vag kontrast. Til dels har han brukt dansere som modeller, og det er slik naturlig nok blitt mange bilder av vakre, slanke kropper i kontrollert, skolert bevegelse. Men estetikken er også fremtredende i andre bilder der modellen kanskje ikke tilfredsstiller det samme strenge skjønnhetskrav. Opplevelsen av harmoni i form og linjespill gjøres uavhengig av en definisjon av den perfekte kvinnekropp.

Godt besøk

Under utstillingen, som åpnet 22. september og avsluttes søndag, har Lasse Berre har vært en aktiv aktør, med både omvisninger og uformelle møter med publikum. Besøket har vært svært godt og preget av et sammensatt publikum, kanskje bredere enn noen tidligere utstilling i galleriet. Selv har fotografen stor glede av de reaksjoner han får i samtaler med publikum eller oppfatter på annet vis. Her har han fått en bekreftelse på at dette er bilder man kan se og tolke på ulike måter og hente forskjellig innhold utav. Dette er bilder av både kropp og sinn, kvinnelig fysikk og mystikk.

Aktuell: Utstillingen «Female» i Galleri sg i Kjøpmannsgata avsluttes i morgen.

 
        
            (Foto: RICHARD SAGEN)

  Foto: RICHARD SAGEN

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå