Kjeller'n forsvinner

Politikerne sa i september at konsertlokalet Kjeller'n var reddet. Nå overtar TSO lokalene, og andre arrangører er på vei ut.

Saken oppdateres.

Konsertlokalet Kjeller'n har huset om lag 100 konserter og 10 000 besøkende årlig. Ved nyttår er det slutt.

Trondheim Jazzforum følger med på lasset til Dokkhuset på Nedre Elvehavn, som etter planen skal åpnes som nytt kulturhus neste høst. Latinfestivalen i Trondheim har allerede bestemt seg for å arrangere vinterens festival på Royal Garden, og det er usikkert om de vender tilbake til mindre lokaler. Trondheim Bluesklubb, som i dag har et utstrakt samarbeid med Jazzklubben, vet ikke hvor de skal gjøre av seg.

- Det stemmer at vi har sagt ja til et tilbud fra huseier om å leie lokalene, sier direktør i Trondheim Symfoniorkester, Roar Leinan. Han ønsker imidlertid å presisere at de ikke har skviset ut de nåværende leietakerne. - Vi stilte oss åpen til å gå med på andre løsninger dersom Olavshallen fant det betimelig. Vi har ikke fått inntrykk av at de har hatt slike ønsker.

Dyrere leie

Leietakerne i Kjeller'n har i mange år hatt fordelen av å kunne leie lokalet til svært gunstig pris av Hotell Grand Olav. Hotelldirektør Rune Nordstokke forteller til KulturAdressa at hotellet fra 1. januar skal bli et rendyrket forretningshotell, og at disponeringen av lokalene overlates til huseier, som er Wenaas-gruppen. Det er Wenaas-gruppen som nå leier ut lokalet til TSO.

Direktør i Olavshallen, Grete Komissar, bekrefter at «redningen» av Kjeller'n mest av alt var ønsketenkning.

- Vi hadde selvfølgelig et veldig sterkt ønske om at Kjeller'n skal bestå, men har måttet avveie det mot andre hensyn. Lokalene er nå eid privat og ønskes utleid privat. Leien, som før var nærmest gratis, vil nå bli høy - høyere enn det man vil klare å tjene inn. Dermed er det vanskelig å dekke behovet til blues- og jazzmiljøet, hevder hun.

Jazzen til Dokkhuset

Rune Holme er leder i Trondheim Jazzforum, og han forteller at de blir med med når Dokkhuset på Nedre Elvehavn åpnes som nytt kulturhus, etter planen til kammermusikkfestivalen i september 2006.

- Vi gleder oss enormt, og det er mer enn en drøm for oss å bli invitert med. Det er snakk om en langvarig avtale, som gjør at de involverte får en unik posisjon i norsk kulturliv, mener Holme. Jazzmiljøet sa ja til en slik løsning før det ble endelig klart at Kjeller'n forsvinner.

Han er takknemlig for samarbeidet jazzklubben har hatt med hotellet i forbindelse med Kjeller'n. En økonomisk svært gunstig leieavtale har gjort at de har kunnet trekke mange store jazznavn til Trondheim. Holme mener likevel det er synd at byens kulturhus blir fattigere på aktivitet. Kjeller'n har huset over 100 konserter i året innen blues, jazz, verdensmusikk og barnekonserter, samtidig som den brukes under festivaler.

- Vi har ingen innvendinger mot Kjeller'n og Olavshallen, men vi kom i en knipe da situasjonen ble endret. Nå blir det ett semester på vandring mellom flere scener, men jeg kan love at det blir jazz i byen også til våren, forsikrer Holme.

- Presset ut

Mens Trondheim Jazzforum kan se fram mot en fast tilværelse til høsten, er situasjonen langt mer uavklart for Trondheim Bluesklubb. Etter å ha levd en omflakkende tilværelse har klubben hatt tilhold i Kjeller'n i to-tre år, og har i denne tiden hatt et nært og gunstig samarbeid med Trondheim Jazzforum.

- Vi har fortsatt et håp om å komme inn i varmen i Dokkhuset og fortsette samarbeidet med jazzklubben. Men per i dag synes ikke det veldig sannsynlig, sier konstituert formann i Trondheim Bluesklubb, Bjørn Saksgård. Han føler at Bluesklubben er blitt presset ut av Olavskvartalet for å rydde plass for Trondheim Symfoniorkester.

- Jeg synes det er synd at Olavskvartalet ikke kan være et allaktivitetshus når det gjelder kultur. Selv en ombygd Lille Sal vil være uaktuelt for sånne som oss på grunn av kostnadene. Det som blir igjen i Olavshallen er finkultur og dyre arrangementer. Vi ønsker å arrangere konserter til priser som gjør det ålreit å gå ut, mener Saksgård. I vårsemesteret må klubben belage seg på å leve en nomadetilværelse mellom flere scener. De kan leve med en slik situasjon ut vårsemesteret, men ikke lenger.

- Fra høsten av må vi ha et fast sted. Vi er avhengige av å kunne bygge opp et sted over tid, og hver gang vi flytter må vi oppdra publikum på ny, forklarer en oppgitt Saksgård.

 
På forsiden nå