Klokken er 08:10. Toget går mot Oslo om 15 minutter. Live har løpt og har god tid. Hun røyker, knegger en hes latter og sleper en tung og slitt koffert om bord i vogn 1. I den ene armen har hun en treplate som i løpet turen skal bli til et maleri, og tur – retur billetten hennes til Oslo.

Se det ferdige resultatet i bunnen av saken.

- Må da ha ordentlig materialet når det er bestillingsverk fra NSB. For å få råd til forskjellige ting, husleie og sånt, så må man bare lære seg å tenke litt kreativt, sier Live.

Kunst blir kraft

Det er ikke bare togbillett Live har malt seg til. Hun selger bilder og tar alle slags kunstneriske oppdrag med sikte på den neste husleie, og det daglige brød. Regningen fra Trondheim Kraft med forfallsdato 20. september 2012, ble likevel vanskelig å betale.

- Vi fikk en henvendelse fra en ung kunstnerjente i Trondheim som prøver å livnære seg av kunsten sin, forteller administrerende direktør i Trondheim kraft, Torkel Rolfseng.

- I en lang, ganske morsom e-post, forklarte hun situasjonen, med gode argumenter for hvorfor nettopp vi skulle kjøpe et maleri av henne. Motivet var jo også veldig relevant for oss. Jeg må innrømme at vi egentlig ble litt sjarmert.

Så sjarmert ble Trondheim Kraft at de tok sjansen på å gjøre noe som ikke var helt A4, og kjøpte maleriet som illustrerer et strømuttak. Maleriet gikk for den eksakte sum av 2841,23 kr.

- Er dette egentlig lov?

- Å bytte tjenester er ikke noe vi holder på med. Det er jo heller ingen god måte å drive butikk på, men å kjøpe et bilde, det må da være lov, sier Rolfseng som presiserer at dette nok blir med et engangstilfelle.

- Hvor er bildet nå?

- Det henger på kontoret mitt.

Et tilbud vi ikke kunne si nei til

Live henger fra seg skinnjakken. Strålende fornøyd med sitteplassen. Hun pakker pensler og akrylmaling opp av kofferten og fyller vann på et glass med lokk. En malingspalett improviseres ut av en bit blank reklamepapp og klistres på vinduet med gummi.

Det lyder en fløyte og toget begynner å gå.

- Dette er sweet! Lenge siden jeg har tatt toget til Oslo, og det her er jo helt luksus.

May Bente Paulsen i NSBs kommunikasjonsavdeling forteller at det var Live som kontaktet NSB på telefon.

- Hun snakket med flere men vi endte opp med å ha en lang samtale om arrangementet hun skal på i Oslo og hennes forhold til kunst og det å overleve som kunstner. Hun spurte om vi kunne hjelpe henne nedover om hun malte noe til NSB på veien, sier Paulsen, tydelig litt sjarmert av det hele.

- Etter å ha snakket med Live og hørt forslaget så tenkte vi at dette var en god anledning og et godt prosjekt. Så vi ville støtte henne med å komme seg til Oslo med tog. Når NSB kan bidra til god kunst gjennom at kunstnere finner inspirasjon på toget er det en sann glede for oss.

Hvor bildet skal henge er ikke sikkert enda. Paulsen mener likevel det hadde vært flott om mange fikk se det.

Deadline

På toget rundt Live sitter passasjerer med bærbare pc-er, iPader, iPoder, morgenkaffe og kanskje en avis. Noen gløtter nysgjerrig bort på den unge damen som har bygget seg et lite atelier ved vinduet på komfortvogn nr. 1. Selv om akryl ikke er oljebasert maling ser undertegnede for seg at dette kan komme til å sette spor på plass nr. 22 som er verre å fjerne enn kaffeflekker.

- Nei. Nå har jeg malt på så mye rare plasser. I Nidarosdomen under Olavsfestdagene for eksempel. Ble ikke noe søl. Også har jeg med meg vann og et håndkle så det skal gå fint, sier Live uanfektet.

Jeg spør om hun blir inspirert av å kjøre tog. Hun ser ut vinduet, rynker på nesen. Haler et pennal og en skisseblokk opp av sekken.

- Det blir jeg sikkert. Utenfor vinduet er det jo natur og sånn, ting som jeg ikke ser så ofte. Det blir nok et naturbilde. Sikkert med noe merkelig greier. Man får sjelden det man har forventet av meg, skoggerler hun, klar for å levere et produkt ved reisens endestasjon klokken 15:00.

- Jeg skal visst sitte i komfortvogna, hvor er den? Foto: Isak Horgar
Live starter med å skissere, før hun går over til å male treplaten med akryl. Foto: Isak Horgar