Historier fra en lang  karrière

Sprudlende opplagt fortalte Liv Ullmann i går om sin lange karrière som skuespiller og filmregissør. Dragvoll-studentene tok henne imot med begeistring.

Saken oppdateres.

Før hun i morgen blir formelt utnevnt til æresdoktor ved NTNU, startet Liv Ullmann sitt travle Trondheims-besøk med en inspirert opptreden på Dragvoll i går.

- Det er virkelig stort for meg å bli utnevnt til æresdoktor. Jeg føler nær tilknytning til NTNU siden min far studerte på det gamle NTH. Dessuten er denne utnevnelsen morsom sett i lys av en opplevelse jeg hadde med Studentersamfundet for en del år siden. Jeg var invitert til å holde foredrag på et lørdagsmøte og takket straks ja. Jeg gledet meg - inntil de ringte meg 14 dager før foredraget og sa at jeg likevel ikke kunne få holde foredraget likevel siden de hadde oppdaget at jeg ikke har artium, fortalte Ullmann til latter fra filmstudenter og andre interesserte i salen.

Større enn vi forstår

Med førsteemanuensis Stig Kulset ved Institutt for kunst- og medievitenskap som samtalepartner, kommenterte hun flere av sine gamle filmer og fortalte historier og anekdoter om sitt samarbeid med storheter som Ingmar Bergman, Ingrid Bergman, Max von Sydow og Erland Josephson.

- Vi vet at Liv Ullmann er et betydelig internasjonalt navn, men vi har ennå ikke fullt ut fattet hvor stor hun faktisk er. Hun omtales på linje med Faye Dunaway og Catherine Deneuve, sa Stig Kulset da han introduserte henne. Han viste til ei bok om Liv Ullmann som nylig er utgitt i USA. Et eget bind i en serie intervjuer med filmskapere er viet henne. Andre som er blitt den samme æren til del er Orson Welles, Woody Allen, Roman Polanski og Steven Spielberg.

Det var Kulset som tok initiativet til å utnevne henne til æresdoktor, og i morgen skjer det i forbindelse med mye akademisk festivitas i nettopp Studentersamfundet.

Usympatiske roller

- De beste øyeblikkene en skuespiller opplever, er når man ikke lenger spiller en rolle, men man er den rollen man spiller. Det skjedde med meg i denne lange sekvensen fra «En pasjon», sa Ullmann etter at Kulset hadde vist den berømte nærbilde-scenen fra Ingmar Bergmans film fra 1969. Da «En pasjon» hadde première, hadde man aldri sett en så lang nærbilde-scene før.

Kulset viste også utdrag av det sterke samspillet mellom Ullmann og Erland Josephson i «Viskningar och rop», og Ullmann kommenterte at hun nesten hadde glemt at hun har spilt så usympatiske kvinneroller. Da setter hun adskillig større pris på den kvinnelige hovedrollen i «Scener fra et ekteskap», som er den filmen hun setter mest pris på ved siden av «Utvandrerne» og «Innvandrerne».

Bergman er størst

Salen humret godt av mange av historiene hun fortalte, og de fikk bedre innblikk i tilblivelsesprosessen bak mange av filmene hennes. Ullmann fortalte at hun og Ingmar Bergman ofte kranglet - men at han uten tvil er den beste regissøren hun har arbeidet med.

- Han er størst, blant annet fordi han aldri ga klare instrukser om hva jeg skulle gjøre. Han ga bare små hint og overlot tolkningen til meg. Slik forsøker jeg selv å arbeide som regissør, for skuespillere er skapende kunstnere, sa Liv Ullmann.

Stig Kulset var opptatt av at Liv Ullmann i mange av sine beste rolletolkninger viser en dobbelthet som gir karakterene dybde og spenning. Det benektet hun ikke og fortalte at hun begynte å arbeide i den retning allerede tidlig i 20-årene da hun ble instruert av teatermannen Peter Palich, som i sin tid hadde arbeidet med Bertholt Brecht.

 
        
            (Foto: JENS PETTER SØRAA)

  Foto: JENS PETTER SØRAA

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå