Åndelig lengsel og jordisk kjærlighet

Maleren Magne Sandøy (70) måtte gi seg i kast med bøkene om Kristin Lavransdatter da han ble spurt om å være årets utstiller i Galleri Grønneset under Kristin-dagene i Skaun.

Saken oppdateres.

Nå henger bildene og lyser fra veggene i galleriet ved Ånøya og venter på vernissage-publikum i kveld kl. 20.30. Gallerist John Indergård tar en runde med de røde, runde klistrelappene som markerer solgt bilde.

- Jeg har gjemt bort bildene på loftet etter hvert som de ble ferdige for å spare dem til utstillingen, sier Magne Sandøy. - Men likevel har det altså lykkes et par-tre interesserte å få en forhåndstitt.

- Sandøy har hatt kort frist til å lage utstillingen, forteller John Indergård, som er strålende fornøyd med å kunne presentere et 30-tall ulike bilder - akryl på lerret - av den produktive Råkvåg-kunstneren.

Produktiv kunstner

Et års tid er gått siden Sandøy fikk forespørselen fra Galleri Grønneset. I mellomtiden har han rundet 70-årsdagen i Galleri Hanne sist høst, med påfølgende separatutstillinger i Stavanger og i Vitenskapsakademiet i Praha.

Kristin Lavransdatters liv er bare et utgangspunkt for Magne Sandøy.

- Dette kan ikke kalles bokillustrasjoner. Det ville bundet meg for mye, sier Sandøy. - Kristins indre og ytre liv er det underliggende temaet, og jeg trives best når jeg kan tolke ganske fritt. Jeg leste Kristin Lavransdatter for første gang, medgir Sandøy, som begynte arbeidsprosessen med å skumlese de to første bøkene. Han ventet å finne noe mer programmatisk, men ble positivt overrasket over høy himmel i bøkene, som ga stort spillerom for fantasien.

Dyp kjærlighet

Magne Sandøy slipper fargene til i sine Kristin-bilder, selv gult, som han tidligere ikke brydde seg om.

- Det har vel stått for noe giftig. Men det har forandret seg, bekrefter Magne Sandøy.

Lyset er tydelig til stede i alle bildene. Lyset som livssyn og framtidshåp. Det finnes ett unntak, som kunstneren har kalt «Fødselstraumer». Mørke og dødningehoder omgir skikkelsen som godt kan være Kristin.

- Kristin brøt flere av samfunnets tabuer og skikk og bruk. Hevet en forlovelse, giftet seg av jordisk erotisk kjærlighet, mot foreldrenes vilje, og var gravid før bryllupet. Livet ble vanskelig, fullt av konflikter, men med en understrøm av dyp kjærlighet, sier Magne Sandøy, som har antydet dødningehodet i flere av bildene. Et nylig besøk i kirken med hodeskaller etter 40 000 mennesker i Kutna Hora i Tsjekkia har gjort inntrykk.

Ånd og lengsel

I et bilde fra katedralen, pilgrimsmålet, finner vi også dødningehodet. Et memento mori, men også noe mer: - Olavskulten, sier Magne Sandøy. - I forhold til den levende Kristus er og blir Olav en død person.

Bekjennende kristen er Magne Sandøy, men ikke katolsk. Kristins katolske tid kommer til syne på ulike måter i bildene, der maleren lar middelalder og nåtid gå hånd i hånd: «Fra en katolsk by» - den store katedralen, de små menneskene. «Pilegrimer i tåkelys» - lengselen og botsgangen. «Pilegrimsmålet» - trøtte pilegrimer til fots og til hest, kanskje på Feginsbrekka. Langt der borte katedralen badet i lys. Lengselens mål.

- Jeg har nok hentet mye følelsesinnhold fra den lille landsbyen høyt oppe i fjellene i Portugal der jeg innimellom bor for å male, tror Sandøy. - Der går dagliglivet ennå på gammelmåten, og den katolske tro gjennomsyrer folkelivet.

Tilgivelsen

Ryttermotivet er gjenganger i mange av Kristin-bildene. Kanskje både for å antyde Erlends flyktige personlighet, og som frihetssymbol. Rytteren kan alltid sette sporene i hesten og ri vekk.

Magne Sandøy er også opptatt av forandringen som foregår med Kristin, mot et større alvor. Tilgivelsen kommer kanskje ikke så godt fram, iallfall ikke i de to første bøkene om Kristin, mener Sandøy, som har lagt størst vekt på «Kransen» og «Husfrue». Tilgivelsen er for Magne Sandøy helt sentral. - Uten tilgivelse stanser alt. Guds tilgivelse er grunnlaget. Da kan en tilgi seg selv og tilgi andre. Det nytter ikke bare å peke ut en syndebukk og tro at man skal få det bedre, sier Sandøy, som fortsetter i den kristne, katolske forestillingsverden ved å delta i neste års Maria-utstilling i Galleri Tautra.

 
        
            (Foto: KJELL A. OLSEN)

  Foto: KJELL A. OLSEN

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå