I mai åpner utstillingen  «I dreamt I was a real boy - kjønn i norsk pop og rock» på Rockheim. Den ser på mannlige og kvinnelige identiteter i norsk pop og rock, og tar også for seg noen av de mer de mer ukjente kapitlene i norsk musikkhistorie.

Verdensturne

Der finner vi blant annet beatrockbandet Dandy Girls fra Geilo og Hønefoss. Dette var norges første rockeband med bare damer, og de bedrev omfattende internasjonal turnevirksomhet på midten av 60-tallet.

- Jeg var med og startet Dandy Girls i 1963. Da var vi 14-15 år og veldig musikkinteresserte. Forbildene var The Shadows, og etterhvert Beatles og Rolling Stones, forteller Inger Tragethon som sang og spilte gitar.

Bandet, eller orkesteret, som Tragethon kaller dem, turnerte rundt i Norge, og ble blant annet hyret av militæret for å underholde soldatene på baser både i Norge og utlandet, før de reiste ut på europaturne.

- Vi spilte på nattklubber og afterski i Sveits og Italia. Det var en spennende tid, og det at vi var jenter gjorde folk ekstra nysgjerrige. Det tok av, og etter hvert fikk vi oss en manager i London som skaffet oss flere jobber, forteller Tragethon.

Livredde for narkotika

Da Dandy Girls spilte i Zürich fikk de spørsmål om å varme opp for Rolling Stones, men det takket de blankt nei til.

- Det var på den tiden narkotikaen kom, og vi var livredde for å komme i nærheten av det. Mick Jagger hadde akkurat blitt tatt på flyplasssen med hasj, og vi følte at vi ville bli narkomane bare vi kom i nærheten av dem, ler Tragethon.

- Angrer du på at du sa nei den gangen?

- Nei, nei, nei. Det gjør jeg ikke.

Avglemt i rockehistorien

I 1967 valgte Tragethon å forlate bandet. Dandy Girls reiste videre på turne til et krigsherjet Sørøst-Asia, og i 1967 spilte de i miniskjørt i palasset til Sjahen av Iran, foran det som beskrives som et lettere sjokkert, men imponert publikum. Gruppen ble oppløst i 1969.

Bandet har i stor grad blitt oversett og utelatt når norsk rockhistorie har blitt skrevet og fortalt, men blir nå hentet frem av Rockheim og kurator Synnøve Engevik.

- Rockehistorien er stort sett fortalt av godt, voksne menn. Derfor er det både nyttig og viktig å fortelle historien fra et annet ståsted, slik vi gjør med denne utstillingen, sier Engevik.

- Vi tenkte ikke over det da, men i ettertid ser jeg at det vi gjorde var nybrottsarbeid. Rockheim har gjort et fantastisk arbeid med denne utstillingen, sier Tragethon.

«I dreamt I was a real boy - kjønn i norsk pop og rock» åpner 8. mai på Rockheim.

Inger Tragethon angrer ikke på at hun og resten av bandet takket nei til å varme opp for Rolling Stones på midten av 60-tallet. I dag jobber hun som knivmaker og forfatter på Kongsberg.