Bodyguarden er en firkantet muskelkoloss uten hår eller ansiktsuttrykk. Nå ruver han rett bak 23 år gamle Martine fra Oppdal der hun poserer foran bygningen med de røde møllevingene som siden 1889 har markert inngangen til Moulin Rouge. Turister stimer til med mobilkamera for å fange noen øyeblikk med fjærprydet glamour, men holder klokelig avstand.

Tre nordmenn

De’ e langt igjæn te Royal Albert Hall, i fra Namsos og te Royal Albert Hall. Men det er kanskje enda lenger fra Oppdal til Moulin Rouge. Martine Skalleberg Østensen er i alle fall den første som har gjort akkurat dette spranget, selv om to andre nordmenn også er i sving på cabaretscenen langs Boulevard de Clichy.

Martine var én av to jenter som sto igjen på Moulin Rouges audition i Oslo i fjor - og ble tilbudt ett års engasjement.

- Jeg tok cirka 30 sekunders betenkningstid, ler hun.

- En drøm har gått i oppfyllelse: Jeg står på en verdensberømt scene med verdensberømt koreografi, går i kostymer - og jobber med ekstremt profesjonelle folk.

Det er to timer til Martine skal på scenen i det første av kveldens to forestillinger. Hun er ferdig sminket - det gjør hun selv - men påkleder Xavier Fournet er på pletten for å se til at paljetter, hekter, hansker og fjær sitter som de skal. I løpet av forestillingen på en time og 45 minutter, skal han hjelpe Martine av og på med sju forskjellige kostymer - og ikke bare henne. Moulin Rouge-danserne kommer fra 14 land. Men når Xavier Fournet er ferdig med dem, ser de temmelig like ut. Like overdådige.

I salen er røde bordlamper tent. Ute i den dyprøde foajeen summer det i kinesisk og andre ufranske dialekter. 630000 mennesker kommer for å se showet på Moulin Rouge i løpet av et år, og halvparten av dem er utlendinger, ifølge PR-sjef Fanny Rabasse.

– Den økonomiske krisen i Europa har ikke rammet her. Vi har 98 prosent belegg. Fjoråret var vårt beste noen sinne, sier hun.

Massivt vedlikehold

Hvis lykken er en overdose rød ekstravaganse, glitter, vakre kropper, høye spark og middag med champagne, er Moulin Rouge stedet å gå. Showet «Féerie» som Martine Skalleberg Østensen danser i sammen med rundt 60 andre, har gått i 14 år, men er topptrimmet, ifølge Rabasse.

– Hver forestilling er en investering på 8-10 millioner euro. For å kunne gå i mange år, må det være i god form. Så vi bruker store ressurser på vedlikehold. Alle våre tusen kostymer er håndsydde. Fjærene er ekte. Alle smykkene er krystall fra Swarovski. Folk betaler ganske mye for å se showet, og vi vil at de skal se pengene sine på scenen, sier Fanny Rabasse.

Lene Skalleberg har sett sin egen datter, hele tre ganger i løpet av Martines første måned på de skrå bredder. Det er ikke bare vanlig morsstolthet ute og går: Mamma er selv danser og innehaver av Lenes dansesenter i Oppdal.

- Jeg fikk dansen inn med morsmelken, sier Martine. Så ble det videregående med mer dans i Trondheim før hun flyttet til Oslo og virvlet videre på Bårdar Akademiet. I fjor sommer var hun ferdig. Da hadde hun vært på flere auditions - uten å bli plukket ut.

Så kom Moulin Rouge til Oslo.

Dans er bare startkriteriet.

- Jenter må være minst 1.75 høye, gutter 1.85. De må ha pene kropper og blid personlighet. Det er ikke så lett å finne alt dette i samme person. Vi var nettopp i London og hadde audition for 200 kandidater uten å ta med oss noen, sier Fanny Rabasse.

Halvparten toppløse

Halvparten av danserne på Moulin Rouge er toppløse - men med smykker som gjør det hele fullstendig uerotisk og anstendig, ifølge Rabasse. Aldersgrensen for publikum er seks år, påpeker hun - og understreker at Den røde mølle ikke har noen befatning med virksomhetene som strøket Pigalle er kjent for, og som ligger tett langs Boulevard de Clichy under skilt med «sexy girls», «supermarché érotique» og dans på bordene.

– Vi sier aldri at vi ligger i Pigalle. Vi ligger nederst på Montmartre, fastslår Rabasse.

Tilbudet om å opptre toppløst, går til dansere som har holdt på i minst et halvt år - og som har ekte pupper som ikke er «for store».

– Toppløst er ikke lenger noe sjokkerende. De som gjør det, gjør det frivillig. Og alltid med god smak, sier PR-sjefen.

Foreløpig kan Martine Skalleberg Østensen dermed konsentrere seg om Moulin Rouges virkelige varemerke: Cancan, dansen som krever store underskjørt, strømpebånd, høye spark og stålkondis. Utfordrende, synes også Martine - nummeret varer i 12 minutter.

Foto: CHRISTIAN T JØRGENSEN / EUP-BERLIN.COM
Foto: CHRISTIAN T JØRGENSEN / EUP-BERLIN.COM
Foto: CHRISTIAN T JØRGENSEN / EUP-BERLIN.COM
Foto: CHRISTIAN T JØRGENSEN / EUP-BERLIN.COM
Foto: CHRISTIAN T JØRGENSEN / EUP-BERLIN.COM