Thom Yorke har fjernet sin musikk med bandet Atoms For Peace fra Spotify. Ifølge Yorke og hans produsent Nigel Goodrich er årsaken at artistene får for dårlig betalt.

Tidligere i sommer har Kristoffer Lo ytret kritikk mot Wimp og Spotify, og Åge Aleksandersen sa i Adresseavisen mandag at artistene får for dårlig betalt av strømmetjenestene. Samtidig får strømmetjenestene en større og større markedsandel, og utgjør nå 66 prosent av totalsalget.

Ola Nordal, PhD. stipendiat ved Institutt for musikk ved NTNU, mener en løsning kan være en gradert betalingsmodell, hvor utbetalingene per strømming reduseres i takt med antall avspillinger.

–La oss si at du får 1 krone pr avspilling de tusen første avspillingene, og litt mindre for de neste tusen. Slik som jeg har forstått det er utbetalingsstrukturen ganske flat nå, men dette er vanskelig å vite, da forhandlingene mellom strømmeselskapene og plateselskap er hemmelige, sier han.

I følge Nordal har strømmeselskapene fått lov til å bestemme hva prisen for en sang skal være, uten å involvere artistene.

–Slik det ser ut nå får man 0,03 kroner for en strømming fra Spotify. Dette er for lite, men hva mener musikerne er riktig pris? Det hører vi ingenting om. Jeg synes det blir interessant når man kan lage forslag til hvordan dette kan gjøres bedre.Radioheads produsent Nigel Godrich har har sagt at det er «ikke opp til oss å tenke ut hvordan dette skal virke». Dette er jeg uenig i. Musikerne må bli hardere, og sette premissene for hva musikken deres er verd, sier Nordal.

Mindre piratkopiering

Avisen The Independent melder at piratkopiering i Norge har falt med 82.5 prosent de siste fire årene. Antallet sanger som blir kopiert ulovlig har falt fra 1,2 milliarder, til 210 millioner. Utviklingen tilskrives lovlige alternativer som Wimp og Spotify. Bransjeorganisasjonen IFPI skriver i sin halvårsrapport at bruken av strømmetjenester har økt til 66 prosent av det totale salget, mot 46 prosent i fjor. Selv om populariteten har økt, mener Nordal likevel at utbetalingene er for lave.

–Mange håpet strømmetjenestene skulle være redningen. Da Spotify kom var musikerne positive, fordi det var et alternativ til piratkopiering. Nå som lønnsslippene har begynt å komme inn ser de tydelig at beløpene er for små. Det er ikke så rart at mye av entusiasmen for strømmetjenestene har lagt seg, strømming devaluerer musikkens verdi, konstaterer Nordal.

–Det ligger kun en symbolsk verdi i avspillinger på strømmetjenester. Å få en avspilling på Spotify er som å få en "like" på Facebook. Når vi prissetter musikk så lavt at det i praksis er gratis, degraderer vi samtidig den kulturelle verdien til objektet, og gjør det mindre interessant.

Nordal mener de lave utbetalingene er mest kritisk for artister som ligger i sjiktet mellom å ha musikken som hobby og levebrød.

–Hvis denne betalingsmodellen fortsetter, mister vi en ung sulten generasjon av musikere, de avstenges fra musikkmarkedet. Et band som Dumdum Boys ville aldri klart det de gjorde med dagens modell. Verdien på det de produserte ville blitt for lav til at de ville kunnet drive med det på heltid. Og tenk hvor mye fattigere vi ville vært kulturelt sett uten den musikken.