Mektig korklang

De dype mannsstemmene til Moskvapatriarkatet, fikk Nidarosdomen til å riste under Rachmaninovs «Vesper».

Medvirkende: Nidaros domkor, Oslo domkor, Bergen domkor, Bodø domkor, Borg domkor, Kristiansand domkor, Stavanger domkantori, Tønsberg domkor, Tromsø domkor, Hamar domkor utgjorde Norges domkor, forsterket med Moskvpatriarkets mannskor.  Foto: OLE MARTIN WOLD

Saken oppdateres.

Med over 200 domkorsangere fra hele Norge, forsterket med det internasjonalt prisbelønte mannskoret Moskvapatriarkatet, lå alt til rette for en mektig opplevelse i Nidarosdomen i går ettermiddag. Det ble det også.

Den russiske komponisten Sergej Rachmaninov (1873-1943) skrev sitt «Vigilie», eller «Vesper» i 1915 og premierte samme år. A capella-verket består av 15 deler og henter tekstlig inspirasjon fra tidebønnene vesper (1-6), matutin (7-12) og prim (13-15). Verket er gjennomgående meditativt med nydelige harmonier, men det har samtidig også en kraft over seg.

De drøyt 200 sangerne inntar stille sine plasseringer foran vestfronten, alle i sine respektive kapper. Her er både lilla, rødt, blått og svart i skjønn forening. Utvilsomt et mektig syn. En bass og en tenor med svart kappe fra det russiske koret åpner det hele, før hele koret avslutter med et nydelig «Amin» (norsk: Amen).

Deretter åpnes de mange strupene til Norges domkor og Moskvapatriarkatet for fullt, og med kraftig klang synges den russiske teksten for full hals: «Kom, la oss tilbe Gud, vår konge». Den danske dirigenten Mogens Dahl oser av konsentrasjon og engasjement. Han mimer med og bruker hele kroppen for å gi signaler til det massive koret. Og han får dem dit han vil. Klangen som brer seg fra vest til øst i Nidarosdomen er nydelig. Når du tror det ikke er mulig å holde tonene lenger, strekker Mogens Dahl de enda litt til, og utnytter til fulle den fantastiske akustikken i kirka.

Rachmaninov har ikke gitt rom for mange solistpartier i sitt praktverk, men Marianne Beate Kielland tar godt vare på den ene muligheten hun får. Hennes nydelige og myke stemme kommer fint frem, selv om jeg innimellom skulle ønske at koret hadde dempet seg enda litt mer under hennes solistpartier. Når registeret ligger såpass lavt, er det ikke lett å trenge igjennom over 200 korister, og spesielt ikke de ivrige russiske bassene som innimellom åpner stemmebåndene så kirkeveggene dirrer! Dirigent Mogens Dahl ber med tydelige håndbevegelser, og et lite smil om munnen, om at de skal holde litt igjen.

Tenorsolist Mikhail Seryshev imponerer også med sin fløyelsmyke stemme, men det er likevel koret i sin helhet som fortjener mest oppmerksomhet. I to dager har de vært samlet i Trondheim for å samkjøre «Vesper», og det er utrolig hva de har fått til. Dahl har gjort en formidabel jobb. Han tyner det lille ekstra ut av hver enkelt korist. Det er presisjon, samklang og fraseringer som virkelig er en fryd for øret. Balansen mellom stemmene er også god, selv om undertegnede flere ganger må strekke på smilebåndet når de russiske bassene går ned til ekstreme dybder. For en kraft!

Det ble virkelig en mektig koropplevelse i Domen!

Klangrikt: Klangen bredte seg fra vest til øst i Nidarosdomen. 
        
            (Foto: OLE MARTIN WOLD)

Klangrikt: Klangen bredte seg fra vest til øst i Nidarosdomen.  Foto: OLE MARTIN WOLD

Med hele kroppen: Den danske dirigenten Mogens Dahl brukte hele kroppen for å få koret dit han vil. 
        
            (Foto: OLE MARTIN WOLD)

Med hele kroppen: Den danske dirigenten Mogens Dahl brukte hele kroppen for å få koret dit han vil.  Foto: OLE MARTIN WOLD

Mektig syn: Med over 200 domkorsangere fra hele Norge, forsterket med det internasjonalt prisbelønte mannskoret Moskvapatriarkatet, lå alt til rette for en mektig opplevelse i Nidarosdomen. 
        
            (Foto: OLE MARTIN WOLD)

Mektig syn: Med over 200 domkorsangere fra hele Norge, forsterket med det internasjonalt prisbelønte mannskoret Moskvapatriarkatet, lå alt til rette for en mektig opplevelse i Nidarosdomen.  Foto: OLE MARTIN WOLD

På forsiden nå