NTNU-studentene Andreas H.F. Olsen, Mathias Rygh og Martin Sahlen åpner i morgen betaversjonen av feat.fm, en tjeneste på nett der artister kan strømme intimkonserter live for et betalende publikum.

– Mange artister bruker sosiale medier og strømmetjenester som Spotify eller Wimp til å dele musikken og spre navnet sitt. Samtidig er det i konsertene inntektene ligger i dag, forklarer Olsen.

Intim kommunikasjon

I feat.fm møtes strømmeteknologien og den unike konsertopplevelsen. Gründerne håper tjenesten vil fungere som enda en markedsføringsflate for artister samtidig som den genererer inntekter.

– Feat.fm blir et nettsamfunn, og tanken er at artister strømmer intimkonserter de først har promotert i sosiale medier, live til et publikum som har betalt en inngangsbillett på forhånd. Det åpnes for interaksjon mellom artist og lytter underveis, men selvsagt også mellom lytterne, forklarer de.

De involverte møttes på NTNUs Entrepenørskole, et masterstudium i teknologi med spesialisering i entreprenørskap. Fra før har gründerne studiebakgrunn i blant annet datateknikk og prosjektledelse.

Lav billettpris

Prisen for en konsert bestemmer artisten selv, men trioen anbefaler å ha en lav inngangspris - de ser for eksempel for seg at en konsert kan koste 30-40 kroner.

– Det viktigste er å få flest mulig inn. Det vil også bli en tipsfunksjon, som gjør det mulig å betale mer enn billetten dersom du er fornøyd, forteller de. I utgangspunktet går de for en fordelingsnøkkel der artisten sitter igjen med mesteparten av inntektene.

Til å begynne med vil de sørge for å styre den artistiske profilen, og først og fremst slippe til artister som allerede har en viss fanbase. I tillegg ønsker de i starten å presentere mye upbeat-musikk for et ungt publikum.

Størst om et år?

Det finnes allerede lignende tjenester i utlandet, som Stageit og Boiler Room, men feat.fm-teamet satser ubeskjedent på verdensherredømme.

– Ambisjonen er å gå internasjonalt ganske fort, og å bli den største tjenesten for strømming av intimkonserter innen utgangen av 2014, sier Olsen, som forteller at Stageits best besøkte konsert per dato hadde 11 000 betalende tilskuere. Et tall som viser litt av inntektspotensialet.

Et AS ble stiftet i september, og teamet er nylig utvidet med utviklerne Sigve Farstad og Christoffer Tønnessen. De har 75 000 kroner fra NTNU i ryggen til utvikling og betatesting, og jobber for tiden hardt med å videreutvikle plattformen, få inn flere artister, søke støtte og finne investorer.