I 2009 avsløre svenske Markus Persson at han hadde tjent svimlende 750 000 dollar på sitt hobby-prosjekt kalt «Minecraft».  I dag kunne nettstedet Eurogamer at den svenske spillmakeren bare i fjor tjente over 101 millioner amerikanske dollar på sin sandkasseverden.

Merkevare

«Minecraft» begynte sitt liv som et «work-in-progress» for PC i 2009. Fire år senere er «Minecraft» et av verdens mest populære dataspill, tilgjengelig på alle tenkelige plattformer og en av verdens mest kjente merkevarer.

Les også: Vår anmeldelse av Minecraft fra i fjor.

Lav profil

Markus Persson har holdt en lav offentlig profil den siste tiden, men denne uken dukket han opp på nettstedet Reddit for å snakke om hvordan «Minecraft» hadde forandret livet hans.

- Det er sabla snålt, sier Persson. - Men plutselig og på grunn av hvordan det moderne samfunnet fungerer så har jeg klart å tjene tonnevis av penger.

Les også: Her er Minecraft-vinneren.

Kunsten å bruke penger «riktig»

Persson sier at han mener at den riktige måte å bruke penger på er å sette til side en romslig porsjon til familien, bruke det du trenger for å leve ut dine drømmer og bruke resten til å gjøre verden til et bedre sted.

- For meg så betyr dette å bruke pengene på å hjelpe barn som trenger det, sier Persson.

Tok av i fjor

«Minecraft» tok helt av i fjor. Bare på Xbox 360 og PC / Mac så ble spillet solgt i over 15 millioner ekseplarer. Tall for øvrige versjoner, til bl.a Android og iOS er ennå ikke offentliggjort.

Persson er ikke lengre direkte involvert i videreutviklingen i «Minecraft». Det har han overlatt til staben i Mojang, studioet som han opprettet for å drive utviklingen av «Minecraft» videre. Den umiddelbare planen er å lansere spillet i Brasil og Argentina. Selv er Persson opptatt med å lage et helt nytt spill som har fått arbeidstittelen «0x10c» - et slags sandkassespill satt til verdensrommet.

Minecraft har nå blitt så stort at det har fått sin egen årlige konferanse kalt MineCon.