Kung fu som kunst

Sjelden har begrepet voldsballett vært mer dekkende om en film enn om Wong Kar Wais bildeskjønne drama om kinesisk kampsportlegende.

Saken oppdateres.

Wong Kar Wai nyter fortjent ry som en av de største nålevende filmskaperne. Da det britiske filminstituttet i fjor gjennomførte sin regelmessige kåring av tidenes beste filmer, var Hong Kong-kineserens elegante stilstudie «In The Mood For Love»(2000) den eneste filmen fra 2000-tallet på topp 50, med 24.-plass, bak Francis Ford Coppolas «Gudfaren», foran Akira Kurosawas «Rashomon».

De seks filmene han laget i perioden 1990-2000 har gitt Wong Kar Wais ry som mester i vakker melankoli på stort lerret. Hans to siste, «2046» (2004) og «My Blueberry Nights» (2007) levde ikke helt opp til ambisjonene. At en av de største estetene i dagens filmkunst har laget film om kampsportlegenden som var Bruce Lees læremester, låter som en kollisjon mellom to filmverdener. Resultatet er langt på vei vellykket og ga stor suksess på kino i Kina.

Det spørs om det noen gang er laget en vakrere kampsportfilm. Bilder, lydmiks skuespillere og scenografi gjør «The Grandmaster» nesten påtrengende praktfull. Hvert eneste bilde i filmen kunne vært innrammet. Til en slags kung fu-variant av «Anna Karenina», med voldsballett i plaskende regn på jernbanestasjon, mens deler av Kinas historie fra 1936 til 50-tallet passerer revy.

Historien skildrer Ip Man (1893-1972) og de to kvinnene i hans liv. Hovedpersonen spilles med stoisk ro og eksplosive kroppsbevegelser av Tony Leung. Kar Wais «leading man» trente kung fu i fire år, for å forberede seg til rollen. Med flere tidsplan og kjærlighetsdrama i tillegg til slåssing i forgrunnen med politisk historie som bakteppe, er «The Grandmaster» en film om kung fu vel så mye som en kung fu-film.

Borgerkrig, japansk okkupasjon og eksil i Hong Kong på 50-tallet rommer mer enn filmen naturlig får plass til på to timer. Den europeiske versjonen er heldigvis lengre enn den amerikanske, men kortere enn den kinesiske. I siste del blir det for mye spoling for å samle trådene, til at dramaet lander helt godt. I visuell slagkraft og mektig filmfortelling med bred pensel er «The Grandmaster» likevel et fascinerende skue. Et mektig drama som illustrerer hvor Bruce Lee kom fra og hva slags arv han førte videre.

Storslåtte kampscener: Tony Leung som kung fu-legenden Ip Man i Wong Kar Wais på flere måter praktfulle film om mannen som ble læremesteren til Bruce Lee. 

Storslåtte kampscener: Tony Leung som kung fu-legenden Ip Man i Wong Kar Wais på flere måter praktfulle film om mannen som ble læremesteren til Bruce Lee. 

På forsiden nå