Kristina Brend studerer industriell økonomi og teknologiledelse, men har langt ifra grodd fast på Gløshaugen i løpet av sine snart fire år på NTNU.

Det meste av tiden tilbringer hun i bilen på vei fra verv til møter og til konferanser om sosiale medier og bruk av ny teknologi. Historien om hvordan 23-åringen fra Oppdal fikk jobb i HP via Twitter, ble foredragsholder om sosiale medier og begynte å fremme digital kompetanse blant kvinner, starter i San Diego.

– Mens jeg var utvekslingsstudent i San Diego i skoleåret 2012/2013, fikk jeg en del tilbakemeldinger på at jeg fulgte for lite med på hva som skjer, og at jeg måtte gjøre noe med det. Man må være forberedt på at verden forandrer seg, og gjennom sosiale medier får jeg med meg hva som rører seg og foregår.

Twitter ble løsningen for Brend, som i første omgang brukte mikrobloggtjenesten til å følge interessante personer som delte interessant informasjon. Etter hvert begynte hun å knytte til seg kontakter og fikk utvidet nettverk sitt. Så begynte snøballen å rulle i forrykende fart, da kronprinsesse Mette-Marit fikk kritikk for sine kostbare kjoler i fjor sommer.

Sommerjobb via Twitter

– På Twitter ble det sagt at tre av hennes kjoler kunne finansiere en skole, og prosjektet «Kjole for skole» ble startet. Flere og flere kastet seg på, og jeg fikk tidlig ansvaret for prosjektets Facebook-side.

Prosjektet, hvor kjente og ukjente personer sendte inn brukte kjoler som skulle auksjoneres bort, fikk til slutt inn oppunder 200 000 kroner. Pengene gikk til bistandsorganisasjonen Ciigit Manyatta, og initiativet har bidratt til at 24 kenyanske skolejenter skal få sted å bo samt skolegang.

Før kjole for skole-prosjektet, hadde Brend kapret sommerjobb i HP gjennom Twitter-kontakt med HR-sjef Yvonne Fosser. I dag jobber hun aktivt for å fremme digital kompetanse blant kvinner. Ved siden av studiene er hun en av ildsjelene i Girl Geek Dinners Trondheim, som er en del av et verdensomspennende nettverk for teknologiinteresserte kvinner.

– Girl Geek Dinners fantes i alle de andre store norske byene, men ikke i teknologihovedstaden Trondheim. Dette måtte vi gjøre noe med, og hensikten er å lære ny teknologi, få kontakter samt fremme de mange kompetente teknologikvinnene som finnes i Trondheim. Det har vært så stor interesse at vi håper at nettverket etter hvert kan rulle og gå av seg selv.

Konferanseforedrag

I tråd med dette har hun tatt på seg verv i IT- og medieteknologikonferansen DigIT, som arrangeres hvert år med foredrag, workshops og prisutdeling til en kvinne som har utmerket seg innenfor sitt arbeid i Trøndelag.

– I mars i fjor kom det 170 damer til konferansen på Dokkhuset. I år åpner vi dørene også for menn, og satser på å gjøre denne festkvelden til en felles arena for alt som skjer i denne spennende bransjen.

Erfaringene og kompetansen hun har tilegnet seg om teknologi og gjennom jobben i HP, gjorde at hun høsten 2013 fikk tilbud av Næringskonferansen i Oppdal om å holde foredrag om sosiale medier. Snart er hun ferdig på NTNU, men hun har ikke rukket å ofre masteroppgaven så mange tanker.

– Jeg synes det er spennende å tenke på hvordan virkeligheten i dag ikke trenger å være virkeligheten i morgen. Å beherske den omstillingen er noe jeg jobber med hver dag i sosiale medier. Innen jeg skal skrive masteroppgave er kanskje virkeligheten en helt annen, og det er jeg forberedt på. Jeg har aller mest lyst til å jobbe med å motivere mennesker samt skape noe for andre.